Σφυρηλατεί και γράφει ο Δημήτρης Κατσίκης – Hellenic Armors
Οι Βυζαντινές Αγιογραφίες στρατιωτικών Αγίων (π,χ Αγίου Γεωργίου, Αγίου Δημητρίου κλπ) φιλοτεχνημένες από τον 10ο και μετά αιώνα διασώζουν σε σημαντικό βαθμό την Βυζαντινή στρατιωτική τεχνολογία, μια τεχνολογία που συμπεριλαμβάνεται στα επιτεύγματα της πολυαιώνιας Ελληνικής σχολής οπλουργίας , που δυστυχώς στις μέρες μας έχει περάσει στην σφαίρα της λήθης. Η ενδελεχής μελέτη των μεταλλικών ενδιαιτημάτων των Στρατιωτικών Αγίων της Ανατολικής Ορθόδοξης Εκκλησίας έτσι όπως αυτοί αναπαρίστανται από τις αρχές του 10ου αιώνα μπορεί να επαναφέρει στο προσκήνιο ένα μέρος της λησμονημένης δόξας του Βυζαντίου.
Από τα τέλη του 13ου μ.Χ αιώνα εμφανίζεται στις αγιογραφίες της Χερσόνησου του Αίμου, ένας πολύ αξιοπερίεργος θώρακας. Μια από τις πιο λεπτομερής αναπαραστάσεις του εν λόγω θώρακα αφορά την πανοπλία που απέδωσε ο Εμανουήλ Πανσέληνος (περί του 1290 μ.Χ) στον Άγιο Θεόδωρο τον Τήρων. Ο Βυζαντινός αυτός θώρακας θεωρούνταν από τους ακαδημαϊκούς ως μία κατασκευή που άγγιζε την σφαίρα του φανταστικού μιάς και ξέφευγε από την πιο συνηθισμένα σχεδίαση των υπόλοιπων παραδοσιακών θωρακίσεων της εποχής.
Μια ρεαλιστική ανακατασκευή της πανοπλίας αυτής σε φυσικό μέγεθος ήρθε να αποδείξει την αληθοφάνεια των Αγιογραφιών και να επιβεβαιώσει το γεγονός ότι ο Αγιογράφος αποθανάτισε με το πινέλο του μια πραγματικότητα. Ανεξάρτητοι ομόκεντροι δίσκοι αποτελούμενοι από δέρμα και μέταλλο συνδεόμενοι μεταξύ τους με δερμάτινα κορδόνια συνθέτουν ίσως την πιο πολύπλοκη (από μηχανικής άποψης) πανοπλία του πλανήτη. Η πανοπλία αυτή αποτελεί ένα άθλο μηχανικής καθώς διαθέτει τον πρώτο γνωστό μηχανισμό αμυντικής θωράκισης με ενεργητικό χαρακτήρα.
Οι θωρακικοί και οπίσθιοι ομόκεντροι κύκλοι λειτουργούν ενα πολλοίς σαν ένα τεράστιο ελλατήριο ικανό να απορροφά την κινητική ενέργεια των εισερχόμενων βλημάτων. Το Βυζαντινό αυτό τεχνολογικό επίτευγμα θα μπορούσε από μόνο του να φέρει μία επάνάσταση στο πως θα πρέπει να βλέπουν οι Έλληνες την Μεσαιωνική τους Παράδοση
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου