Η ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΠΑΠΑΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ , ΥΠΟΥΡΓΟΥ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΠΡΟΒΟΠΟΥΛΟΥ, ΔΙΕΥΘΥΝΤΗ ΤΗΣ ΤΡΑΠΕΖΑΣ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ ΠΡΟΣ ΤΟ Δ.Ν.Τ ΚΑΙ ΤΟΝ ΣΤΡΟΣ ΚΑΝ. ΕΛΛΑΔΑ—ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ 3 Μαΐου 2010.
© 2010 International Monetary Fund May 2010 IMF Country Report No. 10/111
Ελλάδα: Αίτημα για Stand-By Arrangement
Αγαπητέ κύριε Στρος-Καν:
Το συνημμένο Μνημόνιο Οικονομικών και Χρηματοπιστωτικών Πολιτικών (MEFP) περιγράφει τις
τις οικονομικές και χρηματοπιστωτικές πολιτικές της ελληνικής κυβέρνησης και της Τράπεζας της Ελλάδος,
αντίστοιχα, θα εφαρμόσει κατά το υπόλοιπο του 2010 και την περίοδο 2011–2013
ενίσχυση της εμπιστοσύνης της αγοράς και της δημοσιονομικής και χρηματοοικονομικής θέσης της Ελλάδας σε μια δύσκολη περίοδο
μεταβατική περίοδο προς μια πιο ανοιχτή και ανταγωνιστική οικονομία. Η κυβέρνηση είναι πλήρως
δεσμεύεται στις πολιτικές που ορίζονται σε αυτό το έγγραφο και τα συνημμένα του, ώστε να είναι αυστηρά
προϋπολογισμούς τα επόμενα χρόνια με στόχο τη μείωση του δημοσιονομικού ελλείμματος κάτω από το 3 τοις εκατό
το 2014 και να επιτύχουν πτωτική τροχιά στον λόγο δημόσιου χρέους-ΑΕΠ αρχής γενομένης το 2013, σε
να διασφαλίσει τη σταθερότητα του ελληνικού χρηματοπιστωτικού συστήματος και να εφαρμόσει διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις
ενίσχυση της ανταγωνιστικότητας και της ικανότητας της οικονομίας να παράγει, να αποταμιεύει και να εξάγει. Σε αυτό
όσον αφορά, η κυβέρνηση είναι επίσης πλήρως και εξίσου δεσμευμένη στις πολιτικές που ορίζονται στην
Απόφαση και Σύσταση που εκδόθηκε από το Συμβούλιο της ΕΕ στις 16 Φεβρουαρίου 2010.
ΕΛΛΑΔΑ—ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ
3 Μαΐου 2010
I. ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
Η κυβέρνηση είναι σθεναρά αποφασισμένη να μειώσει το δημοσιονομικό έλλειμμα, μεταξύ άλλων με την επίτευξη
υψηλότερες και πιο δίκαιες εισπράξεις φόρων και περιορίζοντας τις δαπάνες στους μισθούς του Δημοσίου
δαπάνες λογαριασμών και δικαιωμάτων, μεταξύ άλλων στοιχείων.
Ενόψει αυτών των προσπαθειών και για να σηματοδοτήσει τη δέσμευση για αποτελεσματικές μακροοικονομικές πολιτικές,
η ελληνική κυβέρνηση ζητά από το Ταμείο να στηρίξει αυτό το πολυετές πρόγραμμα στο πλαίσιο StandBy Arrangement (SBA) για περίοδο 36 μηνών σε ποσό ίσο με
26,4 δισ. SDR (3.212 τοις εκατό της ποσόστωσης, 30 δισ. ευρώ). Παράλληλο αίτημα για οικονομική
έχει σταλεί βοήθεια στις χώρες της ζώνης του ευρώ συνολικού ποσού 80 δισεκατομμυρίων ευρώ.
Η υλοποίηση του προγράμματος θα παρακολουθείται μέσω ποσοτικών επιδόσεων
κριτήρια και διαρθρωτικά σημεία αναφοράς όπως περιγράφονται στο συνημμένο MEFP και Τεχνικό
Μνημόνιο Συνεργασίας (TMU). Θα υπάρχουν δώδεκα τριμηνιαίες αξιολογήσεις του
πρόγραμμα που υποστηρίζεται στο πλαίσιο του SBA από το Ταμείο, σε συντονισμό με το Ευρωπαϊκό
Επιτροπή και ΕΚΤ, για να ξεκινήσουν με την πρώτη επανεξέταση που αναμένεται να ολοκληρωθεί το
την πορεία του τρίτου ημερολογιακού τριμήνου του 2010, και στη συνέχεια κάθε τρίμηνο στη συνέχεια μέχρι την
η τελευταία τριμηνιαία επανεξέταση που προβλέπεται να ολοκληρωθεί κατά το δεύτερο ημερολογιακό τρίμηνο του 2013,
για την αξιολόγηση της προόδου στην εφαρμογή του προγράμματος και την επίτευξη συνεννόησης για τυχόν πρόσθετα
μέτρα που μπορεί να χρειαστούν για την επίτευξη των στόχων της. Κάθε κριτική θα περιλαμβάνει μια εις βάθος
αξιολόγηση της χρηματοδότησης του προγράμματος υπό το πρίσμα της κοινής χρηματοδότησης αυτού του προγράμματος από την
διμερής ρύθμιση χρηματοδότησης των κρατών μελών της ευρωζώνης για την Ελλάδα.
Οι ελληνικές αρχές πιστεύουν ότι οι πολιτικές που διατυπώνονται στο συνημμένο μνημόνιο είναι
επαρκείς για την επίτευξη των στόχων του οικονομικού προγράμματος και είστε έτοιμοι να λάβετε οποιαδήποτε
περαιτέρω μέτρα που μπορεί να κριθούν κατάλληλα για το σκοπό αυτό. Οι αρχές θα διαβουλεύονται
με το Ταμείο σύμφωνα με τις πολιτικές του σχετικά με τις διαβουλεύσεις αυτές, και με την ευρωπαϊκή
Επιτροπή και την ΕΚΤ σχετικά με τη θέσπιση αυτών των μέτρων και πριν από τις αναθεωρήσεις του
τις πολιτικές που περιέχονται στο MEFP. Όλες οι πληροφορίες που ζητούνται από το Ταμείο, το Ευρωπαϊκό
Η Επιτροπή και η ΕΚΤ θα αξιολογήσουν την εφαρμογή του προγράμματος.
Αυτή η επιστολή αντιγράφεται στους κυρίους Juncker, Rehn και Trichet.
Με εκτιμιση,
/s/ /s/
____________________________________ _________________________________
Γιώργος Παπακωνσταντίνου Γιώργος Προβόπουλος
Υπουργός Οικονομικών Διοικητής της Τράπεζας της Ελλάδος
ΕΛΛΑΔΑ—ΜΝΗΜΟΝΙΟ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΚΑΙ ΟΙΚΟΝΟΜΙΚΩΝ ΠΟΛΙΤΙΚΩΝ
3 Μαΐου 2010
I. ΠΡΟΣΦΑΤΕΣ ΕΞΕΛΙΞΕΙΣ
1. Η οικονομική ύφεση επιταχύνθηκε το 2010. Το ελληνικό πραγματικό ΑΕΠ υποχώρησε
κατά 2 τοις εκατό το 2009 και οι δείκτες υποδηλώνουν ότι η δραστηριότητα θα εξασθενήσει περαιτέρω το 2010.
Μετά τις ελληνικές εκλογές του Οκτωβρίου, η συνειδητοποίηση ότι το δημοσιονομικό και δημόσιο χρέος
η απόδοση για το 2008 και το 2009 ήταν σημαντικά χειρότερη από ό,τι είχε αναφερθεί στο προηγούμενο
κυβέρνηση προκάλεσε πτώση της εμπιστοσύνης, αύξηση του κόστους χρηματοδότησης και ανάπτυξη και
η απασχόληση να υποφέρει.
2. Η κρίση αποκάλυψε την αδύναμη δημοσιονομική θέση. Το έλλειμμα 5,1% του ΑΕΠ στο
Το 2007, στην κορυφή του κύκλου, δείχνει ότι η Ελλάδα εισήλθε στην ύφεση με μεγάλο υποκείμενο
δημόσιο έλλειμμα. Με αδύναμες πολιτικές εσόδων και φορολογικής διοίκησης, ιδίως μέχρι
στις εκλογές του 2009 και επιδεινούμενη από την ύφεση, τα έσοδα μειώθηκαν σημαντικά. Δαπάνες,
Εν τω μεταξύ, αυξήθηκε σημαντικά, ιδιαίτερα στους μισθούς και τα δικαιώματα, αντανακλώντας την αδύναμη
πειθαρχία και παρακολούθηση και έλεγχος των δαπανών, γεγονός που οδήγησε επίσης σε νέες καθυστερήσεις. Το έλλειμμα
εκτινάχθηκε στο 13,6% περίπου του ΑΕΠ, ενώ το δημόσιο χρέος ανήλθε σε πάνω από 115% του
ΑΕΠ το 2009. Οι ελλείψεις παρακολούθησης και ελέγχου καθυστέρησαν την εφαρμογή του
διορθωτικές δημοσιονομικές πολιτικές.
3. Το χρηματοπιστωτικό σύστημα έχει επηρεαστεί αρνητικά. Με την επιδείνωση των δημοσιονομικών
αποτελέσματα ήρθαν οι υποβαθμίσεις των κρατικών ομολόγων από τους οίκους αξιολόγησης και οι επενδυτές ξεκίνησαν
αποχώρηση από τα ελληνικά ομόλογα, ανεβάζοντας τις αποδόσεις τους. Περαιτέρω, είναι σαφές ότι το βαθύ
μακροοικονομικά και διαρθρωτικά προβλήματα σε συνδυασμό με αναπόφευκτη ισχυρή δημοσιονομική προσαρμογή
μεσοπρόθεσμα είναι πιθανό να επιβαρύνουν τη δραστηριότητα για κάποιο χρονικό διάστημα. Αυτός ο συνδυασμός
παράγοντες επηρεάζουν αρνητικά το τραπεζικό σύστημα. Τα απομειωμένα δάνεια αυξάνονται κατά τον δανεισμό
Το κόστος στη διατραπεζική και στη χονδρική αγορά έχει αυξηθεί, ασκώντας πίεση στις τράπεζες
κερδοφορία.
4. Παρά την ύφεση, το εξωτερικό έλλειμμα μειώνεται μόνο σταδιακά. Πληθωρισμός
και τα εγχώρια κόστη έχουν αυξηθεί πολύ πάνω από αυτά των εταίρων της Ελλάδας στο ευρώ το τελευταίο
δεκαετία και η Ελλάδα έχει χάσει την ανταγωνιστικότητα. Ως αποτέλεσμα, το εξωτερικό έλλειμμα του ισοζυγίου τρεχουσών συναλλαγών
στο τέλος του 2009 ήταν ακόμη πάνω από το 11 τοις εκατό του ΑΕΠ και η καθαρή διεθνής επενδυτική θέση είναι
πάνω από το αρνητικό 83% του ΑΕΠ. Αυξήθηκαν οι εξωτερικοί τόκοι για το εξωτερικό χρέος
σε πάνω από 5 τοις εκατό του ΑΕΠ, επομένως θα χρειαστεί ένα πλεόνασμα στο εμπόριο αγαθών και υπηρεσιών για να επιστραφεί το
τρεχουσών συναλλαγών σε πιο βιώσιμη θέση. Αυτό θα απαιτήσει ενίσχυση της οικονομικής
πολιτικές και ανταγωνιστικότητα για να τεθούν τα θεμέλια για ένα αναπτυξιακό μοντέλο που να βασίζεται περισσότερο
επενδύσεις και εξαγωγές.
ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΣΤΑ ΑΓΓΛΙΚΑ ΣΕ PDF ΕΔΩ: https://www.imf.org/external/pubs/ft/scr/2010/cr10111.pdf
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου