 Περί του άρθρου 86 και την κατηγορία για εγκληματική οργάνωση στην γαλάζια συμμορία
 Περί του άρθρου 86 και την κατηγορία για εγκληματική οργάνωση στην γαλάζια συμμορία Η σύσταση/συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση (άρθρο 187 ΠΚ) είναι κοινό ποινικό αδίκημα και ΔΕΝ υπάγεται στο ειδικό καθεστώς ποινικής ευθύνης υπουργών του άρθρου 86 του Συντάγματος, γιατί αυτό το καθεστώς καλύπτει μόνο αδικήματα κατά την άσκηση υπουργικών καθηκόντων, όχι κάθε πράξη που τελεί κάποιος ενώ είναι υπουργός.
 Η σύσταση/συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση (άρθρο 187 ΠΚ) είναι κοινό ποινικό αδίκημα και ΔΕΝ υπάγεται στο ειδικό καθεστώς ποινικής ευθύνης υπουργών του άρθρου 86 του Συντάγματος, γιατί αυτό το καθεστώς καλύπτει μόνο αδικήματα κατά την άσκηση υπουργικών καθηκόντων, όχι κάθε πράξη που τελεί κάποιος ενώ είναι υπουργός.
 Το άρθρο 86 §1 αναθέτει μόνο στη Βουλή την αρμοδιότητα δίωξης για ποινικά αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων μελών της κυβέρνησης/υφυπουργών· απαγορεύεται να θεσπιστούν “ιδιώνυμα” υπουργικά εγκλήματα. Άρα προϋπόθεση εφαρμογής του 86 είναι οργανική (υπουργική ιδιότητα) και λειτουργική (σύνδεση πράξης με άσκηση καθηκόντων).
 Το άρθρο 86 §1 αναθέτει μόνο στη Βουλή την αρμοδιότητα δίωξης για ποινικά αδικήματα που τελέστηκαν κατά την άσκηση των καθηκόντων μελών της κυβέρνησης/υφυπουργών· απαγορεύεται να θεσπιστούν “ιδιώνυμα” υπουργικά εγκλήματα. Άρα προϋπόθεση εφαρμογής του 86 είναι οργανική (υπουργική ιδιότητα) και λειτουργική (σύνδεση πράξης με άσκηση καθηκόντων). Η θεωρία και πρακτική δέχονται ότι όταν η αποδιδόμενη πράξη δεν πραγματώνεται μέσω της άσκησης υπουργικού καθήκοντος (π.χ. “κοινά εγκλήματα” όπως ανθρωποκτονία, σεξουαλικά εγκλήματα, εγκληματική οργάνωση κ.λπ.), δεν ενεργοποιείται το άρθρο 86· εφαρμόζεται η κανονική ποινική διαδικασία.
 Η θεωρία και πρακτική δέχονται ότι όταν η αποδιδόμενη πράξη δεν πραγματώνεται μέσω της άσκησης υπουργικού καθήκοντος (π.χ. “κοινά εγκλήματα” όπως ανθρωποκτονία, σεξουαλικά εγκλήματα, εγκληματική οργάνωση κ.λπ.), δεν ενεργοποιείται το άρθρο 86· εφαρμόζεται η κανονική ποινική διαδικασία. Το άρθρο 187 ΠΚ (ισχύς 11.03.2022 στην κωδικοποίηση Ν. 4619/2019) ορίζει την εγκληματική οργάνωση ως επιχειρησιακά δομημένη και με διαρκή δράση ένωση ≥3 προσώπων με σκοπό τέλεση κακουργημάτων, με αυξημένες ποινές για διεύθυνση, υποστήριξη κ.ά. Δεν υπάρχει καμία αναγωγή σε “υπουργικό” χαρακτήρα.
Το άρθρο 187 ΠΚ (ισχύς 11.03.2022 στην κωδικοποίηση Ν. 4619/2019) ορίζει την εγκληματική οργάνωση ως επιχειρησιακά δομημένη και με διαρκή δράση ένωση ≥3 προσώπων με σκοπό τέλεση κακουργημάτων, με αυξημένες ποινές για διεύθυνση, υποστήριξη κ.ά. Δεν υπάρχει καμία αναγωγή σε “υπουργικό” χαρακτήρα. Η δίωξη/σύλληψη/κράτηση βουλευτή δεν επιτρέπεται χωρίς άδεια της Βουλής (εκτός αυτοφώρου), αλλά μετά την αναθεώρηση 2019 η Βουλή υποχρεούται να χορηγήσει την άδεια όταν το αποδιδόμενο αδίκημα δεν σχετίζεται με την άσκηση βουλευτικών καθηκόντων ή πολιτική δραστηριότητα. Επομένως, για κοινά ποινικά αδικήματα όπως εγκληματική οργάνωση, η Βουλή δεν έχει ευρεία διακριτική ευχέρεια να “μπλοκάρει” καμιά διαδικασία.
 Η δίωξη/σύλληψη/κράτηση βουλευτή δεν επιτρέπεται χωρίς άδεια της Βουλής (εκτός αυτοφώρου), αλλά μετά την αναθεώρηση 2019 η Βουλή υποχρεούται να χορηγήσει την άδεια όταν το αποδιδόμενο αδίκημα δεν σχετίζεται με την άσκηση βουλευτικών καθηκόντων ή πολιτική δραστηριότητα. Επομένως, για κοινά ποινικά αδικήματα όπως εγκληματική οργάνωση, η Βουλή δεν έχει ευρεία διακριτική ευχέρεια να “μπλοκάρει” καμιά διαδικασία. Μόνο για πράξεις συνδεδεμένες με υπουργικά καθήκοντα, ενεργοποιείται το άρθρο 86 (ειδική κοινοβουλευτική διαδικασία). Για πράξη εκτός υπουργικών καθηκόντων ισχύει ότι αν το πρόσωπο είναι βουλευτής, εφαρμόζεται άρθρο 62 (με υποχρεωτική άρση όπου δεν υπάρχει συνάφεια με κοινοβουλευτική δραστηριότητα). Άρα δεν υπάρχει κανένα “δίχτυ προστασίας” του άρθρου 86 για εγκληματική οργάνωση.
 Μόνο για πράξεις συνδεδεμένες με υπουργικά καθήκοντα, ενεργοποιείται το άρθρο 86 (ειδική κοινοβουλευτική διαδικασία). Για πράξη εκτός υπουργικών καθηκόντων ισχύει ότι αν το πρόσωπο είναι βουλευτής, εφαρμόζεται άρθρο 62 (με υποχρεωτική άρση όπου δεν υπάρχει συνάφεια με κοινοβουλευτική δραστηριότητα). Άρα δεν υπάρχει κανένα “δίχτυ προστασίας” του άρθρου 86 για εγκληματική οργάνωση. Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/1939 δίνει στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) καθ’ ύλην αρμοδιότητα για αδικήματα που πλήττουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ (PIF) και, επιπλέον, για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση (απόφαση-πλαίσιο 2008/841/ΔΕΥ) όταν ο πυρήνας δραστηριότητας της οργάνωσης είναι η τέλεση τέτοιων PIF αδικημάτων. Αν δηλαδή μια “γαλάζια συμμορία” στήνει απάτες/κατάχρηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, η EPPO έχει την πλήρη αρμοδιότητα να αναλάβει.
 Ο Κανονισμός (ΕΕ) 2017/1939 δίνει στην Ευρωπαϊκή Εισαγγελία (EPPO) καθ’ ύλην αρμοδιότητα για αδικήματα που πλήττουν τα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ (PIF) και, επιπλέον, για συμμετοχή σε εγκληματική οργάνωση (απόφαση-πλαίσιο 2008/841/ΔΕΥ) όταν ο πυρήνας δραστηριότητας της οργάνωσης είναι η τέλεση τέτοιων PIF αδικημάτων. Αν δηλαδή μια “γαλάζια συμμορία” στήνει απάτες/κατάχρηση ευρωπαϊκών κονδυλίων, η EPPO έχει την πλήρη αρμοδιότητα να αναλάβει. Η EPPO λειτουργεί αποκεντρωμένα μέσω των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (ΕΕΕ) που είναι εν ενεργεία μέλη της εθνικής Εισαγγελικής Αρχής και όταν δρουν για λογαριασμό της EPPO έχουν τις ίδιες εξουσίες με τους εθνικούς εισαγγελείς (κίνηση έρευνας, άσκηση δίωξης, παραπομπή κ.λπ.) κατά το εθνικό δίκαιο. Η ενσωμάτωση αυτής της δομής στην ελληνική έννομη τάξη έγινε με τον Ν. 4786/2021 (ΦΕΚ Α’ 43/23.03.2021).
 Η EPPO λειτουργεί αποκεντρωμένα μέσω των Ευρωπαίων Εντεταλμένων Εισαγγελέων (ΕΕΕ) που είναι εν ενεργεία μέλη της εθνικής Εισαγγελικής Αρχής και όταν δρουν για λογαριασμό της EPPO έχουν τις ίδιες εξουσίες με τους εθνικούς εισαγγελείς (κίνηση έρευνας, άσκηση δίωξης, παραπομπή κ.λπ.) κατά το εθνικό δίκαιο. Η ενσωμάτωση αυτής της δομής στην ελληνική έννομη τάξη έγινε με τον Ν. 4786/2021 (ΦΕΚ Α’ 43/23.03.2021).Επομένως:
 Δεν υπάρχει νομική βάση να επικαλεστεί κανείς το άρθρο 86 Σ. για να σταματήσει έρευνα/δίωξη για εγκληματική οργάνωση που δεν αποτελεί πράξη άσκησης υπουργικών καθηκόντων.
 Δεν υπάρχει νομική βάση να επικαλεστεί κανείς το άρθρο 86 Σ. για να σταματήσει έρευνα/δίωξη για εγκληματική οργάνωση που δεν αποτελεί πράξη άσκησης υπουργικών καθηκόντων. Αν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα είναι βουλευτές, η Βουλή υποχρεούται να άρει ασυλία (Άρθρο 62 Σ., αναθ. 2019) διότι το αδίκημα δεν συνδέεται με κοινοβουλευτική δραστηριότητα.
 Αν τα εμπλεκόμενα πρόσωπα είναι βουλευτές, η Βουλή υποχρεούται να άρει ασυλία (Άρθρο 62 Σ., αναθ. 2019) διότι το αδίκημα δεν συνδέεται με κοινοβουλευτική δραστηριότητα. Η EPPO μπορεί να αναλάβει όταν συνδέεται με απάτη/ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ και ο ρόλος της εγκληματικής οργάνωσης σχετίζεται με αυτά· ενεργεί μέσω εντεταλμένων εισαγγελέων στο εθνικό σύστημα, ακολουθώντας το εθνικό δίκαιο (συμπεριλαμβανομένης της άρσης της ασυλίας).
 Η EPPO μπορεί να αναλάβει όταν συνδέεται με απάτη/ζημία στα οικονομικά συμφέροντα της ΕΕ και ο ρόλος της εγκληματικής οργάνωσης σχετίζεται με αυτά· ενεργεί μέσω εντεταλμένων εισαγγελέων στο εθνικό σύστημα, ακολουθώντας το εθνικό δίκαιο (συμπεριλαμβανομένης της άρσης της ασυλίας).- ΕΠΙΣΗΜΑΝΣΗΟρισμένα αναρτώμενα από το διαδίκτυο κείμενα ή εικόνες (με σχετική σημείωση της πηγής), θεωρούμε ότι είναι δημόσια. Αν υπάρχουν δικαιώματα συγγραφέων, παρακαλούμε ενημερώστε μας για να τα αφαιρέσουμε. Επίσης σημειώνεται ότι οι απόψεις του ιστολόγιου μπορεί να μην συμπίπτουν με τα περιεχόμενα του άρθρου. Για τα άρθρα που δημοσιεύονται εδώ, ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρουμε καθώς απηχούν αποκλειστικά τις απόψεις των συντακτών τους και δεν δεσμεύουν καθ’ οιονδήποτε τρόπο το ιστολόγιο.- Δημοσίευση: Αργύριος Μαρινάκης Έλλην Πολίτης, Ατόχθων Ιθαγενής, ΣυνΙΔΙΟΚΤΉΤΗΣ τής Ελλάδος.Σάς άρεσε;Γίνετε αναγνώστες τής Ιστοσελίδος μας μέ ένα κλίκ, επάνω δεξιά στήν αρχή τής σελίδοςΣχολιάστε!!!
 22/07/2025 - 34767 - 45160Διαδώστε!!!!
 
 
 
 
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου