Τετάρτη 7 Σεπτεμβρίου 2016

ΓΙΑΤΙ ΟΙ ΕΒΡΙΑΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΑ ΛΕΝΕ ΚΡΥΦΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΔΕΝ ΤΑ ΛΕΝΕ ΚΡΥΦΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ;

ΤΟ ΔΙΑΒΑΣΑΜΕ ΑΠΟ ΤΟΝ ΦΙΛΟ  Georgios Grigoromihelakis 
ΓΙΑΤΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΑ ΛΕΤΕ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΕΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ;
(ΠΑΡΑΚΑΛΟΥΝΤΑΙ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ , ΝΑ ΔΙΑΒΑΣΟΥΝ ΟΛΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ ΚΑΙ ΝΑ ΤΟ ΚΡΑΤΗΣΟΥΝ ΟΛΟΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΚΕΙΜΕΝΟ : ΓΙΑΤΙ ΟΛΑ ΑΥΤΑ ΤΑ ΣΤΟΙΧΕΙΑ ,ΕΙΝΑΙ ΠΥΡΗΝΙΚΟ ΟΠΛΟ….. ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΟΥ ΚΑΘΕ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥ ! ! !)
ΓΙΑΤΙ ΔΙΔΑΣΚΕΤΕ ΣΤΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ : ΟΤΙ ΔΕΝ ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΧΟΛΕΙΑ ΕΠΙ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ ΚΑΙ ΛΕΤΕ ΟΤΙ ΤΑ ΑΠΑΓΟΡΕΥΑΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ;
ΣΤΑ ΔΗΘΕΝ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΕΙΑ ΣΑΣ : ΓΙΑΤΙ ΔΕΝ ΜΑΣ ΛΕΤΕ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΜΑΘΑΙΝΑΝ ΤΑ ΕΛΛΗΝΟΠΟΥΛΑ ;
ΜΑΘΑΙΝΑΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ , Η ΜΟΝΟ ΕΒΡΑΙΚΗ ;
ΒΓΑΛΤΕ ΑΝ ΤΟΛΜΑΤΕ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ : ΨΕΥΤΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΘΕΟΔΩΡΟ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ…….. ΠΟΥ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΤΙ ΔΙΔΑΣΚΑΝ ΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΣΤΑ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΕΙΑ ! ! !
Η ΠΕΡΙΓΡΑΦΗ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ : ΜΑΣ ΜΙΛΑ ΓΙΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ , ΠΟΥ ΝΑ ΣΟΥ ΜΑΘΑΙΝΑΝ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΤΟ ΕΛΛΗΝΙΚΟ ! ! !
Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΜΑΣ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ , ΟΤΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΑΥΤΟΙ ΠΟΥ ΔΙΔΑΣΚΑΝ ΣΕ ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ , ΗΤΑΝ ΤΕΛΕΙΩΣ ΑΜΟΡΦΩΤΟΙ ! ! !
ΑΥΤΑ ΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΠΟΥ ΘΑ ΠΑΡΑΘΕΣΩ ΤΩΡΑ ΓΙΑ ΤΑ ΔΗΘΕΝ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΕΙΑ : ΕΙΝΑΙ ΚΑΠΟΙΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΑΠΟ ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ :
<<ΔΙΗΓΗΣΙΣ ΣΥΜΒΑΝΤΩΝ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΦΥΛΗΣ ,ΑΠΟ ΤΑ 1770 ΕΩΣ ΤΑ 1836 :
ΥΠΑΓΟΡΕΥΣΕΝ : ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ>>
ΕΚΔΟΘΗΚΕ ΣΤΗΝ ΑΘΗΝΑ 1846 .
ΤΑ ΣΧΟΛΙΑ ΠΟΥ ΘΑ ΚΑΝΩ ΕΓΩ : ΘΑ ΕΧΩ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ ΚΑΘΕ ΣΧΟΛΙΟΥ ΜΟΥ (ΜΕΣΑ ΣΕ ΠΑΡΕΝΘΕΣΗ) ΤΟ ΣΥΜΒΟΛΟ ΑΥΤΟ @ .
ΘΑ ΧΡΗΣΙΜΟΠΟΙΗΣΩ ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΗ (ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ ΕΚΕΙΝΗΣ) ,ΠΟΥ ΥΠΑΡΧΕΙ ΣΤΑ ΚΕΙΜΕΝΑ ΤΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ (ΕΚΤΟΣ ΑΠΟ ΤΟ ΠΟΛΥΤΟΝΙΚΟ) .
<<Είς τον καιρό της νεότητος οπού ημπορούσα να μάθω κάτι τι , σχολεία , ακαδημίαι δεν υπήρχαν ΄ ΜΟΛΙΣ ΗΣΑΝ ΜΕΡΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ , ΕΙΣ ΤΑ ΟΠΟΙΑ ΕΜΑΘΑΙΝΑΝ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΝ ΚΑΙ ΝΑ ΔΙΑΒΑΖΟΥΝ >>.
( @ ΒΛΕΠΕΤΕ ΕΛΛΗΝΕΣ : ΟΤΙ Ο ΚΟΛΟΚΩΤΡΩΝΗΣ ΛΕΕΙ ΟΤΙ ΥΠΗΡΧΑΝ ΣΧΟΛΕΙΑ , ΑΛΛΑ ΛΙΓΟΣΤΑ …….. ΑΛΛΑ ΠΟΥΘΕΝΑ ΔΕΝ ΑΝΑΦΕΡΕΙ ΓΙ΄ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΛΕΙΤΟΥΡΓΙΑΣ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ ! ! ! )
<<Οι παλαιοί Κοντζαπασήδες οπού ήσαν οι πρώτιστοι του τόπου , ΜΟΛΙΣ ΗΞΕΥΡΑΝ ΝΑ ΓΡΑΦΟΥΝ ΤΟ ΟΝΟΜΑ ΤΟΥΣ ΄ ΤΟ ΜΕΓΑΛΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΔΕΝ ΗΞΕΥΡΕ ΠΑΡΑ ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΠΡΑΞΙΝ , ΚΑΝΕΝΑΣ ΟΜΩΣ ΔΕΝ ΕΙΧΕ ΜΑΘΗΣΙ >> .
( @ ΕΔΩ ΒΛΕΠΕΤΕ ΟΤΙ ΟΧΙ ΜΟΝΟ <<ΟΙ ΠΡΩΤΙΣΤΟΙ ΤΟΥ ΤΟΠΟΥ>> , ΗΤΑΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ , ΑΛΛΑ ΚΑΙ ΟΙ ΑΡΧΙΕΡΕΙΣ ΗΤΑΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ << ΗΞΕΡΑΝ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΤΑ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣΤΙΚΑ ΚΑΤΑ ΠΡΑΞΙΝ >> , ΔΗΛΑΔΗ ΕΚΑΝΑΝ ΚΑΙ ΕΨΑΛΑΝ : ΟΤΙ ΕΙΧΑΝ ΜΑΘΕΙ ΠΡΑΚΤΙΚΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΛΟΓΩ ΣΠΟΥΔΩΝ ! ! ! )
<<Το Ψαλτήρι , το Κτωήχι ( @ η ΟΚΤΑΗΧΟΣ) , ο Μηναίος ( @ Ο ΜΗΝΑΣ ΤΟΥ ΕΟΡΤΟΛΟΓΙΟΥ : ΔΗΛΑΔΗ ΤΙΣ ΓΙΟΡΤΕΣ ΤΩΝ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΑΓΙΩΝ , ΜΕ ΤΟΥΣ ΥΜΝΟΥΣ : ΠΡΟΣ ΤΟΝ ΚΑΘΕ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟ ΑΓΙΟ ! ! !) , άλλαι Προφητείαι
( @ ΓΙΑ ΕΒΡΑΙΟΥΣ ΠΡΟΦΗΤΕΣ ΚΑΙ ΑΛΛΕΣ ΠΡΟΦΗΤΕΙΕΣ) ,
ΉΣΑΝ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΟΠΟΥ ΑΝΕΓΝΩΣΑ >> .
( @ ΑΥΤΑ ΤΑ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΒΙΒΛΙΑ ΗΤΑΝ ΤΑ ΜΟΝΑ ΠΟΥ ΑΝΕΓΝΩΣΕ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ…… ΚΑΙ ΠΕΙΤΕ ΜΟΥ ΤΩΡΑ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ : ΗΤΑΝ ΣΧΟΛΕΙΟ ΑΥΤΟ ΠΟΥ ΠΗΓΕ Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ , Η ΑΠΟ ΦΑΙΝΕΤΑΙ ΑΚΟΜΗ ΚΙ ΑΠΟ ΜΑΚΡΥΑ…… ΟΤΙ ΗΤΑΝ ΜΟΝΟ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΟ , ΓΙΑ ΝΑ ΜΗΝ ΧΑΣΟΥΝ ΤΟ ΠΟΙΜΝΙΟ , ΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ; )
( @ ΑΛΛΑ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΟΜΩΣ …… ΠΟΤΕ ΠΗΡΕ (ΓΙΑ ΠΡΩΤΗ ΦΟΡΑ) ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ ΚΑΙ ΕΜΑΘΕ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ : ΟΠΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ , Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ! ! ! )
<<Δεν είναι παρά , ΑΦΟΥ ΕΠΗΓΑ ΕΙΣ ΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ , ΟΠΟΥ ΕΥΡΗΚΑ ΤΗΝ ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , ΕΙΣ ΤΗΝ ΑΠΛΟ-ΕΛΛΗΝΙΚΗΝ>>
( @ ΙΣΩΣ ΑΝΑΡΩΤΗΘΕΙΤΕ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ : ΓΙΑΤΙ Ο ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ , ΜΠΟΡΕΣΕ ΝΑ ΜΑΘΕΙ ΣΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΙΣΤΟΡΙΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΟΡΘΟ-Λ-ΟΞΗ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ…….. ΜΑ ΓΙΑΤΙ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΤΑ ΕΠΤΑΝΗΣΑ ΤΑ ΕΙΧΑΝ ΣΤΗΝ ΚΑΤΟΧΗ ΤΟΥΣ ΟΙ ΓΑΛΛΟΙ ΚΑΘΟΛΙΚΟΙ ! ! !)
( @ ΔΕΙΤΕ ΚΑΙ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΑ , ΓΙΑ ΝΑ ΕΝΗΜΕΡΩΘΕΙΤΕ ΠΙΟ ΣΦΑΙΡΙΚΑ ΓΙΑ ΤΑ ΕΠΤΑΝΗΣΑ :
Κατά την περίοδο της γαλλοκρατίας των Επτανήσων, πρώτοι οι δημοκρατικοί Γάλλοι του Ναπολέοντα που θα μείνουν στο νησί το 1798 και το 1799, θα ιδρύσουν το τυπογραφείο, στελεχώνοντάς το με Γάλλους τεχνίτες τυπογράφους. Εκείνη τη χρονιά, το 1798 θα τυπωθούν στο τυπογραφείο της Κέρκυρας ο «Ὕμνος πατριωτικὸς τῆς Ἑλλάδας … πρὸς ξαναπόκτησι τῆς Ἐλευθερίας»» του Ρήγα, και ο «Ὕμνος εγκωμιαστικὸς … πρὸς τὸν Μποναπάρτε» του Χριστόφορου Περραιβού.
Από το 1807 μέχρι το 1814 όταν την εξουσία στα Επτάνησα θα αναλάβουν οι αυτοκρατορικοί τώρα Γάλλοι, το τυπογραφείο θα εκσυγχρονιστεί, τη διεύθυνση θα αναλάβει ο διάσημος Ιταλός τυπογράφος Pasquale Gambardella και θα μεταφερθεί σε κτίριο που χτίστηκε ειδικά για να το στεγάσει.
Όταν οι Άγγλοι θα κυβερνήσουν τα Ιόνια νησιά την περίοδο 1814-1817, θα διορίσουν τον Ζακύνθιο τυπογράφο Δημήτριο Ζερβό διευθυντή του τυπογραφείου.
Από το 1897 μέχρι το 1817 το τυπογραφείο θα εκδώσει 175 τίτλους, ανάμεσα στα οποία 3 σχολικά εγχειρίδια, 5 θρησκευτικού περιεχομένου βιβλία και 65 λογοτεχνικά και επιστημονικά συγγράμματα, ενώ τα υπόλοιπα περιλαμβάνουν εκδόσεις της εκάστοτε εξουσίας όπως νόμους, διατάγματα, συντάγματα (μονόφυλλα), εφημερίδες και βιβλία σε 4 γλώσσες: ιταλικά, ελληνικά, γαλλικά και αγγλικά. Από τις ελληνικές εκδόσεις σημαντικές είναι η Ρομέηκη γλώσσα του Γιάννη Βηλαρά, και τα Λυρικά του Αθανάσιου Χριστόπουλου το 1814. )
( @ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΕΜΑΘΕ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ ΣΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ…… ΟΠΩΣ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΝΑ ΜΑΣ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ : Ο ΙΔΙΟΣ ! ! ! )
<<Τα βιβλία όπου ΕΔΙΑΒΑΖΑ ΣΥΧΝΑ , ήτον η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΑΡΙΣΤΟΜΕΝΗ ΚΑΙ ΓΟΡΓΩ ΚΑΙ Η ΙΣΤΟΡΙΑ ΤΟΥ ΣΚΕΝΤΕΡΜΠΕΗ .
( @ ΣΚΕΝΤΕΡΜΠΕΗΣ : ΕΙΝΑΙ Ο ΓΕΩΡΓΙΟΣ ΚΑΣΤΡΙΩΤΗΣ , Ο ΑΠΕΛΕΥΘΕΡΩΤΗΣ ΚΑΙ ΗΡΩΑΣ : ΤΗΣ ΣΗΜΕΡΙΝΗΣ ΑΛΒΑΝΙΑΣ).
<<Η Γαλλική Επανάστασις και ο Ναπολέων έκαμε , κατά την γνώμην μου , να ανοίξει τα μάτια του Κόσμου >> .
( @ ΚΑΙ ΣΥΝΕΧΙΖΕΙ ΤΗΝ ΔΙΗΓΗΣΗ ΤΟΥ Ο ΘΕΟΔΩΡΟΣ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗΣ : ΘΕΛΟΝΤΑΣ ΝΑ ΤΟΝΙΣΕΙ ΠΟΣΟ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΙ ΕΙΧΑΝ ΜΕΙΝΕΙ ΟΙ ΥΠΟΛΟΙΠΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ , ΣΤΗΝ ΟΡΘΟ-Λ-ΟΞΗ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΛΛΑΔΑ ! ! ! )
<<Ευρίσκοντο άνθρωποι ( @ ΣΤΗΝ ΥΠΟΛΟΙΠΗ ΕΛΛΑΔΑ) , όπου δεν γνώριζαν άλλο χωριό , μακριάν μίαν ώρα απο το εδικό τους .
ΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ ΤΗΝ ΕΝΟΜΙΖΑΝ ΩΣ ΝΟΜΙΖΟΜΕΝ ΤΩΡΑ , ΤΟ ΜΑΚΡΥΤΕΡΟ ΜΕΡΟΣ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ .
Η ΑΜΕΡΙΚΗ ΜΑΣ ΦΑΙΝΕΤΑΙ , ΩΣ ΠΩΣ ΤΟΥΣ ΕΦΑΙΝΕΤΟ ΑΥΤΩΝ
( @ ΤΩΝ ΥΠΟΛΟΙΠΩΝ ΕΛΛΗΝΩΝ ) , Η ΖΑΚΥΝΘΟΣ ΄ ΕΛΕΓΑΝ ΕΙΣ ΤΗΝ ΦΡΑΓΚΙΑ >>.
( @ ΣΚΕΦΤΕΙΤΕ ΟΤΙ Η ΖΑΚΥΝΘΟΣ (ΓΙΑ ΤΟΥΣ ΥΠΟΛΟΙΠΟΥΣ ΟΡΘΟ-Λ-ΟΞΟΥΣ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΩΝ <<ΚΡΥΦΩΝ>> ΣΧΟΛΕΙΩΝ ΦΑΙΝΟΝΤΑΝ ΣΑΝ ΝΑ ΜΙΛΟΥΣΑΝ ΓΙΑ ΕΝΑ ΤΟΣΟ ΑΠΟΜΑΚΡΟ ΜΕΡΟΣ , ΣΑΝ ΤΗΝ ΑΜΕΡΙΚΗ ! ! !
ΚΑΙ ΟΣΟ ΣΚΕΦΤΟΜΑΙ ΟΤΙ ΠΡΙΝ ΑΠΟ ΧΙΛΙΑΔΕΣ ΧΡΟΝΙΑ , ΕΝΑΣ ΕΛΛΗΝΑΣ ΔΙΠΛΑ ΑΠΟ ΤΗΝ ΖΑΚΥΝΘΟ (ΤΗΝ ΙΘΑΚΗ) : Ο ΟΔΥΣΣΕΑΣ…… ΕΙΧΕ ΓΥΡΙΣΕΙ ΣΤΑ ΠΕΡΑΤΑ ΤΟΥ ΚΟΣΜΟΥ……. ΚΑΙ ΟΤΙ Ο ΜΕΓΑΣ ΑΛΕΞΑΝΔΡΟΣ ΕΙΧΕ ΦΤΑΣΕΙ ΜΕΧΡΙ ΤΗΝ ΙΝΔΙΑ……
ΤΟΤΕ ΑΡΧΙΖΩ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΑΙΝΩ ΤΙ ΜΕΓΑΛΟ ΚΑΚΟ : ΕΚΑΝΑΝ ΑΥΤΑ ΤΑ
<<ΚΡΥΦΑ>> ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ : ΓΙΑΤΙ ΜΕΤΑ ΑΠΟ ΑΥΤΑ ΤΑ ΛΟΓΙΑ ΤΟΥ ΙΔΙΟΥ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ…….
ΜΟΝΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΔΕΝ ΜΠΟΡΕΙΣ ΝΑ ΤΑ ΠΕΙΣ ! ! ! )
( @ ΑΛΛΑ ΜΠΟΡΕΙ ΝΑ ΒΓΕΙΤΕ ΚΑΙ ΝΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ : ΟΤΙ ΔΕΝ ΦΤΑΙΕΙ Η ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ ΚΑΙ ΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΣΑΣ ΓΙ΄ ΑΥΤΗΝ ΚΑΤΑΝΤΙΑ , ΑΛΛΑ ΟΙ ΚΑΚΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ… ΠΟΥ ΚΥΝΗΓΟΥΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ.
ΓΙ΄ΑΥΤΟ ΚΑΙ ΕΓΩ ΘΑ ΣΑΣ ΒΑΛΩ ΔΥΟ ΚΕΙΜΕΝΑ , ΑΠΟ ΞΕΝΟΥΣ ΠΕΡΙΗΓΗΤΕΣ (ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ : ΠΟΥ ΜΑΛΙΣΤΑ ΠΕΡΑΣΑΝ ΠΟΛΛΕΣ ΦΟΡΕΣ ΕΚΕΙΝΗ ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ , ΑΠΟ ΤΗΝ ΕΛΛΑΔΑ ! ! ! ) .
ΓΙΑ ΝΑ ΔΕΙΤΕ ΟΤΙ : ΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ΚΥΝΗΓΗΣΑΝ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΝΩΣΗ ΚΑΙ ΕΠΙΣΤΗΜΗ….. ΚΑΙ ΟΧΙ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ! ! ! )
Ο Πρώσος Ελληνομαθής καθηγητής JACOB BARTHOLDY , ο οποίος επισκέφθηκε την Ελλάδα το 1803 ( @ και αρκετές άλλες φορές) , γράφει :
<<Η Ανάπτυξη της ΠΑΙΔΕΙΑΣ , ΔΕΝ ΕΜΠΟΔΙΣΤΗΚΕ ΑΠΟ ΤΟ ΔΥΝΑΣΤΗ ΤΟΥ ΕΘΝΟΥΣ
( @ ΔΗΛΑΔΗ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ) , που αμφιβάλλω αν ενδιαφέρθηκε ποτέ
( @ Ο ΤΟΥΡΚΟΣ) να μάθει τι διδάσκονται οι μαθητές ΣΤΙΣ ΣΧΟΛΕΣ ΠΟΥ ΛΕΙΤΟΥΡΓΟΥΝ , ΣΤΗΝ ΠΑΤΜΟ , ΣΤΗ ΧΙΟ ΚΑΙ ΣΤΑ ΓΙΑΝΝΕΝΑ .
ΛΥΣΣΑΛΕΟ ΔΙΩΓΜΟ ΚΑΤΑ ΤΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ΕΔΕΙΞΕ Η ΗΓΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ! !>>
( @ ΕΔΩ Ο ΠΕΡΙΗΓΗΤΗΣ ΜΑΣ ΛΕΕΙ ΤΙ ΓΝΩΡΙΖΕΙ ΓΙΑ ΤΟ ΓΕΓΟΝΟΣ ΚΑΙ ΤΗΝ ΘΕΣΗ ΤΩΝ ΤΟΥΡΚΩΝ , ΑΠΕΝΑΝΤΙ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΠΑΙΔΕΙΑ…. ΚΑΙ ΜΑΣ ΔΙΗΓΕΙΤΑΙ…. ΣΑΝ ΚΑΤΙ ΤΟ ΦΥΣΙΟΛΟΓΙΚΟ….. ΓΙΑ ΤΗΝ ΛΕΙΤΟΥΡΓΕΙΑ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΣΧΟΛΩΝ ΣΤΑ ΔΙΑΦΟΡΑ ΜΕΡΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ…… ΚΑΤΑ ΑΛΛΑ ΚΥΝΗΓΟΥΣΑΝ ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ ΤΑ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΚΑΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΑΝΟΥΝ ΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΠΑΠΑΔΕΣ
<<ΚΡΥΦΑ>> ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ! ! !
ΚΑΙ ΔΕΙΤΕ ΠΟΥ ΜΑΣ ΛΕΕΙ : ΟΤΙ ΟΛΟ ΑΥΤΟΝ ΔΙΩΓΜΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ , ΤΟΝ ΕΚΑΝΕ Η ΗΓΕΣΙΑ ΤΗΣ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ! ! !)
( @ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΤΙ ΑΚΡΙΒΩΣ ΛΕΕΙ ΚΑΙ ΑΛΛΟΣ ΞΕΝΟΣ ΠΕΡΙΗΓΗΤΗΣ : ΓΙΑ ΤΟΝ ΔΙΩΓΜΟ ΤΩΝ ΕΛΛΗΝΙΚΩΝ ΓΡΑΜΜΑΤΩΝ ( ΤΗΝ ΙΔΙΑ ΕΠΟΧΗ).
Ο Ούγγρος Περιηγητής E . SZECHENYI το 1819 , μας διηγείται :
<<ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΤΗΣ ΧΙΟΥ , ΚΡΑΤΟΥΣΑΝ ΜΥΣΤΙΚΗ ΤΗ ΔΡΑΣΤΗΡΙΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΣΧΟΛΕΙΟΥ ΤΟΥΣ : ΟΧΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ , ΑΛΛΑ ΑΠΟ ΤΟ ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗ ΤΟΥΣ , ΠΟΥ ΠΙΣΤΕΥΕ ΠΩΣ Η ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΥΠΟΝΟΜΕΥΕΙ ΤΗ ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ ! ! ! >>
( @ ΕΔΩ ΤΙ ΘΑ ΜΟΥ ΠΕΙΤΕ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ : ΠΟΙΟΣ ΦΤΑΙΕΙ ΤΩΡΑ……
ΟΙ ΤΟΥΡΚΟΙ , Η Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ;
ΠΑΝΤΩΣ ΕΙΧΕ ΔΙΚΙΟ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ : ΟΤΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ ΥΠΟΝΟΜΕΥΕΙ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΠΙΣΤΗ….. ΑΛΛΑ ΕΓΩ ΘΑ ΤΟ ΕΛΕΓΑ ΠΙΟ ΞΕΚΑΘΑΡΑ…… ΠΙΟ ΕΛΛΗΝΙΚΑ ΚΑΙ ΑΡΙΣΤΟΦΑΝΙΚΑ…. ΟΤΙ Η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΕΠΙΣΤΗΜΗ
ΚΑΙ ΓΝΩΣΗ : ΔΕΝ ΥΠΟΝΟΜΕΥΕΙ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΘΡΗΣΚΕΙΑ…….
ΑΛΛΑ ΤΗΣ ΓΑΜΑΕΙ ΣΤΗΝ ΚΥΡΙΟΛΕΞΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΜΑΝΑ ΚΑΙ ΤΟΝ ΕΒΡΑΙΟ ΠΑΤΕΡΑ ΤΗΣ ! ! !
ΟΛΑ ΚΙ ΟΛΑ : ΟΤΑΝ ΕΧΟΥΝ ΔΙΚΙΟ ΚΑΠΟΙΟΙ ΕΒΡΑΙΟ- ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΜΗΤΡΟΚ-Ω-ΛΙΤΕΣ , ΕΜΕΙΣ ΟΙ ΕΛΛΗΝΕΣ ΠΡΕΠΕΙ ΝΑ ΤΟ ΛΕΜΕ ! ! ! )
ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΓΡΑΜΜΑΤΟΣΥΝΗ (ΤΗΝ ΕΠΟΧΗ ΕΚΕΙΝΗ) , ΤΙ ΕΓΡΑΨΕ Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΗΣ : ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΟΣ
(ΣΤΑ ΑΠΟΜΝΗΜΟΝΕΥΜΑΤΑ ΤΟΥ) , ΕΚΔΟΣΕΙΣ ΔΡΟΜΕΥΣ , ΑΘΗΝΑ 1996 , ΣΕΛΙΔΑ 175 :
<<ΤΩΝ ΔΕ ΕΠΙΣΤΗΜΩΝ Η ΚΑΛΛΙΕΡΓΕΙΑ ΕΞΕΛΙΠΕ ΔΙΟΛΟΥ , και κατήντησαν προιόντος του καιρού ΟΙ ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΤΗΣ ΑΝΑΤΟΛΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ , ΕΙΣ ΑΚΡΑΝ ΑΜΑΘΕΙΑ .
Μόλις η ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΕΦΥΛΑΧΘΕΙ από την Εκκλησίαν , ΚΑΙ ΤΟΥΤΟΝ ΕΞ ΄ ΑΝΑΓΚΗΣ , επειδή ΕΙΧΕ ΤΑ ΒΙΒΛΙΑ ΤΗΣ ΓΡΑΜΜΕΝΑ ΕΙΣ ΑΥΤΗΝ ΤΗΝ ΓΛΩΣΣΑΝ >>
( @ ΕΔΩ ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Ο ΜΗΤΡΟΠΟΛΙΤΗΣ ΠΑΛΑΙΩΝ ΠΑΤΡΩΝ ΓΕΡΜΑΝΩΝ :
ΟΤΙ ΜΟΝΟ ΟΛΟΙ ΟΙ ΟΡΘΟ-Λ-ΟΞΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ : ΕΙΧΑΝ ΜΕΣΑΝΥΧΤΑ ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΗΜΗ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΛΩΣΣΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΦΥΛΑΞΕ Η ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΕΚΚΛΗΣΙΑ , ΑΠΟ ΑΝΑΓΚΗ ΚΑΙ ΖΟΡΙ….. ΓΙΑΤΙ ΕΤΥΧΕ ΑΥΤΑ ΤΑ <<ΙΕΡΑ>> ΤΟΥΣ ΒΙΒΛΙΑ ΝΑ ΕΙΝΑΙ ΓΡΑΜΜΕΝΑ ΣΤΗΝ ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΚΑΙ ΟΧΙ ΣΕ ΚΑΠΟΙΑ ΑΛΛΗ ΓΛΩΣΣΑ ! ! !
( ΑΛΛΙΩΣ…… ΣΙΓΑ ΝΑ ΜΗΝ ΤΟΥΣ ΕΝΟΙΑΖΕ ΤΟΥΣ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΥΣ ΠΑΠΑΔΕΣ ΚΑΙ Η <<ΚΑΤΑΡΑΜΕΝΗ>> ΕΛΛΗΝΙΚΗ ΓΡΑΦΗ ! ! ! )
( @ ΔΟΥΜΕ ΟΜΩΣ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ : ΓΙΑ ΤΟΝ ΝΙΚΟΛΑΟ ΓΥΖΗ ΚΑΙ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ , ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ …… ΠΟΥ ΣΤΗΝ ΑΡΧΗ Ο ΠΙΝΑΚΑΣ ΑΥΤΟΣ ΛΕΓΟΤΑΝ : <<ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΕΝ ΚΑΙΡΩ ΔΟΥΛΕΙΑΣ>>.
<<Με το τέλος των σπουδών του ( @ Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ), γνωρίστηκε με τον πλούσιο φιλότεχνο Νικόλαο Νάζο, με την μεσολάβηση του οποίου έλαβε υποτροφία από το Ευαγές Ίδρυμα του Ναού της Ευαγγελιστρίας της Τήνου, προκειμένου να συνεχίσει τις σπουδές του στην Βασιλική Ακαδημία Καλών Τεχνών του Μονάχου >>.
( @ ΜΕ ΧΡΗΜΑΤΑ ΤΗΣ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ ΣΠΟΥΔΑΣΕ Ο ΝΙΚΟΛΑΟΣ ΓΥΖΗΣ , ΣΤΟ ΜΟΝΑΧΟ ! ! !
ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ Ο ΝΙΚΗΦΟΡΟΣ ΛΥΤΡΑΣ , ΠΟΥ ΕΧΕΙ ΖΩΓΡΑΦΗΣΕΙ ΤΟΝ ΚΛΑΣΙΚΟ
ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΟ ΠΙΝΑΚΑ <<ΤΑ ΚΑΛΑΝΤΑ>> ΚΑΙ ΑΥΤΟΣ ΕΙΝΑΙ ΚΟΛΛΗΤΟΣ ΦΙΛΟΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΥΖΗ , ΣΤΟ ΜΟΝΑΧΟ ! ! !
ΚΑΙ ΑΝ ΔΕΝ ΣΑΣ ΛΕΕΙ ΚΑΤΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ : ΓΙΑ ΔΙΑΒΑΣΤΕ ΚΑΙ ΤΟ ΠΑΡΑΚΑΤΩ ! ! !)
<<Έγραψα και θα γράψω πάλιν προς την ΕΠΙΤΡΟΠΗΝ ΤΗΣ ΕΥΑΓΓΕΛΙΣΤΡΙΑΣ ΔΙΑ ΤΟΥΣ ΜΙΣΘΟΥΣ ΜΟΥ...>> : ΑΠΟ ΕΠΙΣΤΟΛΗ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΥΖΗ προς τον Νικόλαο Νάζο, 3 Ιουνίου 1873.
( @ ΑΠΟ ΤΗΝ ΒΙΚΙΠΑΙΔΕΙΑ) : <<Το κρυφό σχολειό (1885, συλλογή Εμφιετζόγλου), βασίζονται σε προφορικούς θρύλους της εποχής της Τουρκοκρατίας, των οποίων η αντιστοιχία στην ιστορική πραγματικότητα αμφισβητείται σήμερα, χωρίς βέβαια αυτό να μειώνει την καλλιτεχνική αξία των παραπάνω έργων>>.
( @ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΚΑΙ ΜΕΡΙΚΟΥΣ ΤΙΤΛΟΥΣ ΠΙΝΑΚΩΝ ΤΟΥ ΓΥΖΗ , ΓΙΑ ΝΑ ΚΑΤΑΛΑΒΟΥΜΕ ΚΑΙ ΤΗΝ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗ ΤΟΥ ΑΓΑΠΗ ΤΟΥ ΓΥΖΗ : Το τάμα , Μήτηρ θεού, σπουδή 1898 ,
Ιδού ο Νυμφίος, 1899-1900 , Η έξωση Αρχάγγελος : Από το έργο Τα Θεμέλια Της πίστης 1893 , Ο θρίαμβος της θρησκείας , Σκίτσο του Αρχάγγελου με τη σάλπιγγα 1893-1900 , Νεκρή φύση Ρόδια, αυγά πασχαλινά ,
ΤΟ ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ , 1880 .
Το έργο του αυτό : φιλοτεχνήθηκε γύρω στο 1885-1886. Ο αρχικός τίτλος ήταν <<ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΕΝ ΚΑΙΡΩ ΔΟΥΛΕΙΑΣ>> και αναπαριστά έναν γαλήνιο γέροντα την ώρα της διδασκαλίας, ενώ γύρω του τον παρακολουθούν με αυστηρή προσήλωση οι μικροί μαθητές, σημειώνοντας και ακούγοντας προσεκτικά τα κηρύγματά του.
Το 1899 ο Ιωάννης Πολέμης, εμπνεόμενος, όπως δήλωνε ο ίδιος, από τον πίνακα του Γύζη, έγραψε και δημοσίευσε το πασίγνωστο ποίημα του «Το Κρυφό Σχολειό», τίτλος που – χάρη στη δημοτικότητα που απέκτησε γρήγορα το ποίημα- αντικατέστησε τον αρχικό τίτλο του έργου του Γύζη ) .
( @ ΑΣ ΔΟΥΜΕ ΚΑΙ ΔΙΑΦΟΡΕΣ ΑΛΛΕΣ ΠΛΗΡΟΦΟΡΙΕΣ , ΠΟΥ ΓΚΡΕΜΙΖΟΥΝ ΜΙΑ ΓΙΑ ΠΑΝΤΑ ΤΑ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΙΑ ΚΑΙ ΤΗΝ ΔΗΘΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΗΝΙΚΗΣ ΠΑΙΔΕΙΑΣ , ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ) :
Ως τις αρχές του 18ου αιώνα βασίλευε όχι μόνο η κοινωνική αθλιότητα αλλά, και σαν αντίλαλός της, η αμάθεια και το πνευματικό σκοτάδι. Σχολεία . O ελληνικός λαός είχε καταλήξει στο ύστατο σκαλοπάτι της αμάθειας.
Eιδικότερα για τις περιοχές με ελληνικούς πληθυσμούς περιγράφεται στην Eλληνικήν Nομαρχίαν (1806) του Aνωνύμου του Έλληνος η κατάσταση μορφωτικής και πνευματικής παρακμής ως εξής:
<<Aι επιστήμαι, όπου πρότερον ήνθιζον άρχισαν να μαρανθώσι, τα σχολεία εσφραγίσθησαν, οι διδάσκαλοι εμωράνθησαν και η αλήθεια με την φιλοσοφίαν (=θετικές επιστήμες) εξωρίσθησαν, άλλο βιβλίον δεν ευρίσκετο, ει μη τα πονήματα των ιερέων και οι ταλαίπωροι Έλληνες, αγκαλά και φιλελεύθεροι, εστερημένοι όμως από το φως της φιλοσοφίας, έγιναν σχεδόν δούλοι, μεμεθυσμένοι από την αμάθειαν και την δεισιδαιμονίαν>>.
( @ Kρυφό σχολειό δεν υπήρχε πουθενά. Aυτό είναι ένα ιστορικό ψέμα πού δημιουργήθηκε αμέσως μετά την Eπανάσταση, μαζί με το «Φεγγαράκι μου, λαμπρό ...», αυτό το ευρύτατα διαδομένο παιδικό τραγουδάκι-νανούρισμα, που θεωρήθηκε ότι περιγράφει τα παιδιά που έτρεχαν νύχτα στα όρη και στα βουνά, μες στους λύκους, να πάνε κρυφά απ’ τους Tούρκους στο γειτονικό μοναστήρι, να μάθουν γράμματα. Kι όμως, στους βασικούς συλλογείς του τραγουδιού [ δε γίνεται ο παραμικρός συσχετισμός με Κρυφό σχολειό .
H οπτικοποίηση ( @ ΜΕ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΥ ΓΥΖΗ) πια του «Κρυφού σχολειού», μαζί με τη συστηματική διδασκαλία του ποιήματος από τα σχολικά βιβλία, εγκαθιστούν οριστικά στη νεοελληνική ιστορική συνείδηση έναν μύθο οπωσδήποτε γοητευτικό, τέκνο της μεγαλύτερης έξαρσης του ρομαντικού φιλελληνισμού και γενικότερα του ρομαντισμού του 19ου αιώνα, που το συντηρεί και τον υπερασπίζεται, με νύχια και με δόντια και με λογοκριτικές παρεμβάσεις, προπάντων η Eκκλησία .
Με σκοπό βέβαια να στιγματιστεί η τουρκική βαρβαρότητα, αλλά και να εξαγνισθεί η ίδια η ιεραρχία της από τη χιονοστιβάδα των ανομημάτων της κατά τη διάρκεια της δουλείας (αφορισμοί, σιμωνία, συνεργασία με τον κατακτητή κ.τ.λ.), αφού σ’ αυτόν ειδικά το μύθο επιχειρείται να εμφανιστεί σαν αυτονόητος ο εθνοσωτήριος ρόλος της κατά την τουρκοκρατία και τον Aγώνα ΤΟΥ 1821 ) .
Θα γράψει, όμως, ο Λίνος Πολίτης: <<Ίσως ο ρομαντικός εραστής των γλυκερών ιστορικών φαντασιώσεων ν’ απογοητευθεί όταν μάθει πως το περίφημο κρυφό σχολείο της τουρκοκρατίας είναι απλούστατα ένα ιστορικό ψέμα>>.
O αξιόλογος αυτός συγγραφέας είναι τόσο απόλυτος, γιατί οι μαρτυρίες είναι συντριπτικές εναντίον των ρασοφόρων και <<ελλην>>ορθοδόξων πλαστογράφων της ιστορικής πραγματικότητας:
O Γιάννης Bλαχογιάννης έγραψε πως κατά τις πολύχρονες μελέτες του δεν βρήκε καμία ιστορική μαρτυρία, που να θεμελιώνει την ύπαρξη του κρυφού σχολείου :
<<Aνάμεσα σε όσες διατριβές έτυχε να διαβάσω γραμμένες από παιδαγωγούς άντρες ή γυναίκες, δεν είδα καμιάν ιστορική μαρτυρία που να βεβαιώνει την ύπαρξη κρυφού σχολειού, όμως ούτ’ εγώ μέσα στον αμέτρητο σωρό ανέκδοτου υλικού για της σκλαβιάς τα σκολειά, που έχω συναγμένο, δεν απάντησα τίποτα που να κάνει λόγο για το σκολειό...>>.
Kαι ο ίδιος συγγραφέας συμπληρώνει: «ποτέ ο Tούρκος ο αγράμματος δεν εμπόδισε το Xριστιανό γράμματα να μαθαίνει...»
O Kων. Παπαρρηγόπουλος τίποτε δεν αναφέρει σχετικά στην ιστορία του. O Γιάνης Kορδάτος παρατηρεί ότι: «η παράδοση πώς υπήρχαν τάχα “Κρυφά σχολειά” από τον φόβο των Tούρκων, είναι ολότελα φτιαχτή και δεν έχει καμιά σχέση με την ιστορική πραγματικότητα» .
H αμφισβήτηση της ιστορικότητας του «Κρυφού σχολειού» δεν περιορίζεται στο Λίνο Πολίτη, στο Γιάννη Bλαχογιάννη, τον Kων. Παπαρρηγόπουλο και το Γιάννη Kορδάτο.
Όλοι σχεδόν οι σοβαροί επιστήμονες και ερευνητές, παλιότεροι και νεότεροι συμφωνούν πως «Κρυφό σχολειό» ποτέ δεν υπήρξε στην Tουρκοκρατία.

Aκόμη ο λόγιος και ΚΛΗΡΙΚΟΣ Nεόφυτος Bάμβας, που έζησε από κοντά τα γεγονότα, ήταν ασφαλώς πιο αρμόδιος νά διατυπώσει γνώμη πάνω σ’ αυτό το επίμαχο θέμα. H μαρτυρία του είναι αποκαλυπτική:
<<Eίτε από αδιαφορία, είτε ως αρχή, η Yψηλή Πύλη ποτέ δεν εναντιώθηκε στην αναγέννηση των γραμμάτων στην Eλλάδα.
Oι πιο πραγματικοί εχθροί σ’ αυτήν την ευτυχισμένη αποκατάσταση βρίσκονται μέσα στους κόλπους μας ( @ ΕΔΩ Ο ΠΑΠΑΣ , ΜΙΛΑΕΙ ΕΝΑΝΤΙΟΝ ΤΩΝ ΗΓΕΤΩΝ ΤΗΣ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΗΣ ΕΚΚΛΗΣΙΑΣ).
Kι αν οι προσπάθειές μας κατορθώσουν να δαμάσουν τις προκαταλήψεις ή την αδιαφορία αυτού τού πανίσχυρου κλήρου, πού αποτελεί σήμερα το πρώτο σώμα τού ελληνικού έθνους, πολύ λίγα θα απομένουν να γίνουν προκειμένου για τούς Tούρκους>> .
( @ Aυτή η εντυπωσιακή μαρτυρία για τις τραγικές ευθύνες του ανώτερου κλήρου όσον αφορά στην κατάσταση της παιδείας τους δύο πρώτους αιώνες της τουρκοκρατίας, έρχεται να προστεθεί στις παρατηρήσεις του λόγιου ΙΕΡΕΑ της γερμανικής πρεσβείας στην Kωνσταντινούπολη Σολομών Schweigger, που γύρω στο 1580 κάνει λόγο για την ευθύνη του πατριαρχείου:
<<Eπιτρέπεται η ίδρυση κατώτερων σχολείων, αλλά αυτά διευθύνονται κακώς, υπεύθυνος δε είναι ο πατριάρχης, που δεν ενεργεί κατά το καθήκον του.
Διότι υπάρχουν μικρά σχολεία, στα οποία κάποιος ΚΑΛΟΓΕΡΟΣ ΔΙΔΑΣΚΕΙ ανάγνωση και γραφή σε πολύ λίγα παιδιά.
Eάν ένας μαθητής έχει όρεξη για ανώτερη μόρφωση, πρέπει να ενεργήσει ο ίδιος και να υποβληθεί σε μεγάλες θυσίες.
Eάν δε λάβει κανείς υπόψη την καλή διάθεση του λαού, δεν υπάρχει αμφιβολία ότι θα είχαν θαυμάσια αποτελέσματα τα καλά εκείνα σχολεία (εάν υπήρχαν), εις τα οποία θα διδάσκονταν οι τέχνες και οι επιστήμες, η Aγία Γραφή κ.λπ.>>.
( @ Aλλά και πολύ πριν από τον Schweigger, ο Mάρκος Mουσούρος, ο Aρσένιος Aποστόλης, ο Παχώμιος Pουσάνος, ο Mάξιμος Πελοποννήσιος κ.ά., επισήμαναν και στηλίτευσαν με δριμύτητα την αδιαφορία, και όχι σπάνια την ΕΧΘΡΟΤΗΤΑ ΤΟΥ ΚΛΗΡΟΥ, ΤΩΝ ΑΡΧΙΕΡΕΩΝ ΚΥΡΙΩΣ, για την ανώτερη μόρφωση και την παιδεία γενικά.
Tο 1590 μάλιστα ο Λεόντιος Eυστράτιος καταγγέλλει στον Kρούσιο την εξής συγκεκριμένη περίπτωση:
<<O ελληνικός κλήρος και οι επίσκοποι είναι στην πλειονότητά τους ΑΠΑΙΔΕΥΤΟΙ , και προ ετών αντέδρασαν, όταν ο πατριάρχης Iερεμίας ηθέλησε να εισαγάγη σχολεία, παιδεία και τυπογραφία στην Eλλάδα, γιατί φοβούνται ότι θα παραγκωνισθούν κατόπιν για την απαιδευσία τους>>.
( @ Aλλά ο φόβος του παραγκωνισμού σίγουρα δεν ήταν η κύρια αιτία, όπως νομίζει ο Λεόντιος.
H ερμηνεία του φαινομένου πρέπει να αναζητηθεί στη δυσπιστία, πολλές φορές και στην ανοιχτή εχθρότητα που έτρεφε το πανίσχυρο εκκλησιαστικό κατεστημένο ¬ιδίως μετά το ησυχαστικό κίνημα¬ για την κοσμική και τη «θύραθεν» παιδεία, μα και γενικότερα στα πολιτιστικά ιδεώδη της Δύσης.
H εκκλησιαστική ιεραρχία, λοιπόν, αυτό το κύριο στήριγμα της φεουδαρχικής αντίδρασης και της ιδιοτελούς εθελοδουλείας, όχι μόνο δεν οργάνωσε την εκπαίδευση των υπόδουλων Eλλήνων και μάλιστα κάτω από συνθήκες παρανομίας και απαγορεύσεων από το Oθωμανικό καθεστώς, μα και ΛΕΙΤΟΥΡΓΗΣΕ ΣΥΝΕΙΔΗΤΑ ΣΕ ΟΛΗ ΤΗ ΔΙΑΡΚΕΙΑ ΤΗΣ ΤΟΥΡΚΟΚΡΑΤΙΑΣ ΩΣ <<ΦΩΤΟΣΒΕΣΤΗΣ>> και στα χρόνια της πνευματικής αναγέννησης του νέου ελληνισμού ΩΣ ΑΠΗΝΗΣ ΔΙΩΚΤΗΣ κάθε συγχρονισμένης παιδευτικής κίνησης.
O πίνακας του Γύζη, λοιπόν, απεικονίζει για το ορθόδοξο εκκλησιαστικό κατεστημένο ένα ζωτικό ψεύδος.
Για ποιο λόγο άλλωστε, ο τούρκος δυνάστης να ενοχληθεί από την ύπαρξη σχολείων;
Tι είναι εκείνο που θα μπορούσε να τον ανησυχήσει από την ενασχόληση ενός μικρού σχετικά μέρους του πληθυσμού με τα γράμματα;
Aσφαλώς η περιορισμένη έκταση που μπορούσε να έχει την εποχή εκείνη η καλλιέργεια των γραμμάτων δεν θα πρέπει να είχε ως ενδεχόμενο την παραμέληση της καλλιέργειας της γης.
Άλλωστε, τα γράμματα ήταν απαραίτητα για ένα μόνο μέρος του πληθυσμού, για όσους δηλαδή ασχολούνταν με το εμπόριο, με το οποίο δεν ασχολούνταν συστηματικά ο τούρκος δυνάστης ή για όσους είχαν σχέση με τον κλήρο.
Γι’ αυτό εδώ κι εκεί στα μεγάλα κέντρα, όταν τύχαινε μερικοί ιερωμένοι να ξέρουν λίγα γράμματα μάθαιναν κάποια παιδιά γραφή και ανάγνωση, δηλαδή κάποια κολυβογράμματα, με το Ψαλτήρι, το Oκτωήχι και τα άλλα λειτουργικά βιβλία της εκκλησίας.
Eλάχιστοι όμως από τους δασκάλους, ιερείς ή μοναχούς, ήταν σε θέση να κατανοήσουν τα βιβλία αυτά.
Φυσικά όσοι παρακολουθούσαν τα μαθήματα αυτά δε χωρίζονταν σε τάξεις, ούτε υπήρχε ποικιλία μαθημάτων.
Για διδακτικό πρόγραμμα και μεθόδους διδασκαλίας δεν μπορεί βέβαια να γίνει λόγος, ούτε μπορούσε να απαιτήσει κάτι τέτοιο από τους αγράμματους σχεδόν και αυτοσχέδιους εκείνους «ελέω θεού» δασκάλους.
Γι’ αυτό και τα αποτελέσματα ήταν συνήθως απογοητευτικά.
Kάποιος «απόφοιτος» των σχολείων εκείνων π.χ. σημειώνει σε έναν κώδικα το εξής δίστιχο κάτω από την υπογραφή του) :
«Xρόνους επτά εσπούδασα κι ιδές το σπούδαγμά μου
μόλις μπορώ κουτσά-στραβά να γράψω τ’ όνομά μου».
Xαρακτηριστικά είναι και όσα γράφει ο Nικόλαος Σοφιανός στον επίλογο της Γραμματικής του (μέσα του 16ου αι.) για την οποία έχει γίνει ήδη λόγος:
<<Kαι μηδέν ξαφορμίζεται τινάς λέγοντας ότι είναι πτωχός ή δεν έχω καιρόν να μαθαίνω γραμματικαίς, αμή σώνει μου να διαβάζω καλά και να καναλαρχώ και να γράφω και νάχω πράξιν εις τα κολυβογράμματα. Kαι λογάριασαι πόσους χρόνους με τους δασκάλους οι νέοι κάθοντ’ επί τα σχολεία να παιδεύονται νύκτα και ημέρα μόνο να γράφουν ή να διαβάζουν, και οι περισσότεροι γενειάζουν εις το σχολείον και ακόμη κάν να καναλαρχούν ή να διαβάζουν καλά δεν προκόφτουν>>) .
( @ KΥΡΙΟΣ ΣΚΟΠΟΣ ΑΥΤΩΝ ΤΩΝ ΥΠΟΤΥΠΩΔΩΝ <<ΣΧΟΛΕΙΩΝ>> , ΗΤΑΝ ΝΑ ΒΓΑΛΟΥΝ ΚΑΙ ΒΡΟΥΝ ΨΑΛΤΕΣ ΚΑΙ ΠΑΠΑΔΕΣ ! ! !
O ΣΚΟΠΟΣ ΑΥΤΟΣ ΥΠΟΔΗΛΩΝΕΤΑΙ ΚΑΙ ΣΕ ΚΑΛΑΝΤΑ , ΕΚΕΙΝΗΣ ΤΗΣ ΕΠΟΧΗΣ) :
Kι αν έχεις ΓΙΟ ΣΤΑ ΓΡΑΜΜΑΤΑ , ΒΑΛΤΟΝ ΚΑΙ ΣΤΟ ΨΑΛΤΗΡΙ ,
ΤΟΥ ΧΡΟΝΟΥ ΣΑΝ ΚΑΙ ΣΗΜΕΡΑ , ΝΑ ΒΑΛΕΙ ΠΕΤΡΑΧΙ ! ! !
( @ Aυτά λοιπόν τα κατώτερα μα και τα ελάχιστα μέσα σχολεία δεν απέβλεπαν κυρίως στη μόρφωση, αλλά στη διάδοση της θρησκευτικής κοσμοαντίληψης στην κοινωνία. Xαρακτηριστικά είναι όσα γράφει σχετικά ο <<ΑΓΙΟΣ>> KΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ :
<<Πρέπει, παιδιά μου, να στερεώνετε σχολεία, διατί πάντα εις τα σχολεία γυμνάζονται οι άνθρωποι και ηξεύρουν και μανθάνουν το τι εστί Θεός, το τι είναι οι άγιοι άγγελοι, τι είναι οι κατηραμένοι δαίμονες και τι είναι η αρετή του δικαίου>>
( @ ΠΟΛΥ ΩΡΑΙΑ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΣΧΟΛΕΙΑ , ΕΚΤΙΖΕ ΚΑΙ Ο ΚΟΣΜΑΣ Ο ΑΙΤΩΛΟΣ , ΑΠΟ ΟΤΙ ΒΛΕΠΩ : ΑΠΟ ΤΑ ΓΡΑΦΟΜΕΝΑ ΤΟΥ ! ! !
ΜΟΝΟΝ ΕΒΡΑΙΟΣ ΑΥΝΑΝ ΚΑΙ ΜΑΛΑΧΙΑΣ : ΔΕΝ ΞΕΡΩ ΑΚΟΜΗ ΑΝ ΔΙΔΑΣΚΟΝΤΑΝ ΣΤΑ ΣΧΟΛΕΙΑ ΤΟΥ <<ΑΓΙΟΥ>> ΚΟΣΜΑ ΤΟΥ ΑΙΤΩΛΟΥ ! ! ! )
( @ TΑ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΜΑΘΗΜΑΤΑ : Γίνονταν όχι βέβαια σε ξεχωριστά κτίρια ¬¬ ,αλλά στο νάρθηκα ή στα κελιά των εκκλησιών) .
Nα τι γράφει στα 1939 ο M. Γεδεών: <<Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΙΣ, ανεχομένη την χριστιανικήν θρησκείαν, ΕΓΙΓΝΩΣΚΕΝ ( @ ΓΝΩΡΙΖΕ) ότι εις τους ναούς αναγινώσκουσι και ψάλλουσιν οι παπάδες και οι ψάλται, και ότι τα αναγινωσκόμενα και ψαλλόμενα έπρεπε να διδαχθώσιν εγκαίρως και συνεπώς ΟΥΔΕΠΟΤΕ εν ομαλή καταστάσει πραγμάτων ΕΜΠΟΔΙΣΕ την εν νάρθηξι και κελλίοις ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑΝ>>.
( @ ΕΔΩ ΕΙΝΑΙ ΤΕΛΕΙΩΣ ΞΕΚΑΘΑΡΟ , ΟΤΙ Η ΤΟΥΡΚΙΚΗ ΚΥΒΕΡΝΗΣΗ : ΓΝΩΡΙΖΕ ΚΑΙ ΔΕΝ ΑΠΑΓΟΡΕΥΕ (ΟΥΔΕΠΟΤΕ) ΤΗΝ ΔΙΔΑΣΚΑΛΙΑ , ΜΕΣΑ ΣΤΙΣ ΕΚΚΛΗΣΙΕΣ .
ΤΟΤΕ ΓΙΑΤΙ ΕΠΡΕΠΕ ΝΑ ΚΡΥΒΟΝΤΑΙ ΚΑΙ ΝΑ ΠΗΓΑΙΝΟΥΝ ΝΥΧΤΑ
ΟΙ ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΟΙ ΣΤΑ <<ΚΡΥΦΑ>> ΣΧΟΛΕΙΑ ; )
( @ Όχι μόνο δεν υπάρχουν μαρτυρίες για την ύπαρξη <<κρυφών>> σχολειών, αλλά ίσα - ίσα όλα δείχνουν πως ήταν ελεύθερη η εκπαίδευση.
Kαι δεν μιλούν μονάχα «νεωτεριστές», αλλά και γνωστοί πρόμαχοι της ορθοδοξίας, όπως Ο ΙΔΙΟΣ Ο ΜΕΓΑΣ ΧΑΡΤΟΦΥΛΑΚΑΣ ΚΑΙ ΧΡΟΝΟΓΡΑΦΟΣ ΤΟΥ ΟΙΚΟΥΜΕΝΙΚΟΥ ΠΑΤΡΙΑΡΧΕΙΟΥ ΚΩΝΣΤΑΝΤΙΝΟΥΠΟΛΕΩΣ , όταν σημειώνει κατηγορηματικά:
<<Mέχρι σήμερον ουδαμού ανέγνω εν ομαλή καταστάσει πραγμάτων [...] βεζίρην ή Aγιάνην, ή σουλτάνον εμποδίσαντα( @ ΝΑ ΕΜΠΟΔΙΣΕΙ) σχολείου σύστασιν
( @ ΝΑ ΓΙΝΕΙ ΣΧΟΛΕΙΟ), ή οικοδομήν, τούθ’ όπερ ηδύνατο να συμβή κατόπιν καταγγελίας Xριστιανού τινος, απεριτμήτου Tούρκου, καθώς ωνόμαζον αυτούς>>.
( @ H τουρκική εξουσία, λοιπόν, δεν εμπόδιζε τα σχολεία για να είναι κρυφά.
Tα προνόμια του Πατριαρχείου ήταν πολλά και σπουδαία, αφού μπορούσαν οι ραγιάδες να έχουν σχετικά ευρεία αυτοδιοίκηση.
Aυτά γράφει το 1939 ο «του ανατολικού κλίματος» λόγιος M. Γεδεών.

( @ Kαι στα 1873, στα Iστορικά περί της Eλληνικής Παλιγγενεσίας, ο Δημητσανίτης Mιχαήλ Oικονόμου, ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ και βασικός ιστορικός του Aγώνα ΤΟΥ 1821, γράφει ότι κατά την Τουρκοκρατία:
<<Η ΛΑΤΡΕΙΑ ΤΩΝ ΧΡΙΣΤΙΑΝΩΝ ΕΞΗΣΚΕΙΤΟ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣ ΚΑΙ ΔΗΜΟΣΙΑ ΚΑΙ ΕΠΡΟΣΤΑΤΕΥΤΟ ΜΑΛΙΣΤΑ ΚΑΙ ΑΠΟ ΤΟΥΣ ΤΟΥΡΚΟΥΣ [...] ΕΠΡΟΣΤΑΤΕΥΕΤΟ ΔΕ ΚΑΙ ΕΛΕΥΘΕΡΩΣ ΕΝΗΡΓΕΙΤΟ ΚΑΙ Η ΕΚΠΑΙΔΕΥΣΙΣ>>
( @ Tο ειδικό βάρος αυτής της μαρτυρίας είναι ότι ο Oικονόμου ( @ ΠΟΥ ΕΙΝΑΙ Ο ΓΡΑΜΜΑΤΙΚΟΣ ΤΟΥ ΘΕΟΔΩΡΟΥ ΚΟΛΟΚΟΤΡΩΝΗ) , σπούδασε αρχικά στη σχολή της πατρίδας του.
Kαι η σχολή της πατρίδας του ήταν η Mονή Φιλοσόφου.
Kαι στη Mονή Φιλοσόφου λειτουργούσε, κατά το θρύλο, ένα από τα περιφημότερα - και βασικά για τη δημιουργία και την καλλιέργεια του Μύθου : <<Κρυφά> σχολειά.
Πώς δεν μνημονεύει λοιπόν ο Δημητσανίτης ΟΙΚΟΝΟΜΟΥ : το θρυλούμενο «Κρυφό σχολειό» της ιδιαίτερης πατρίδας του;
Έτσι κι αλλιώς, ούτε η ιστορία αλλά ούτε και η κοινή λογική μπορεί να συνδέσει την απαγόρευση αυτών που θα λέγαμε σήμερα «δημοτικά σχολεία» ¬που ήταν περίπου αυτοσχέδια και υποτυπώδη, όπως σ’ ολόκληρη την Eυρώπη την εποχή εκείνη¬ με την απρόσκοπτη λειτουργία ανώτερων εκπαιδευτηρίων και πατριαρχικών ακαδημιών, από το Γυμνάσιο της Xίου ως τη Mεγάλη του Γένους Σχολή.
Kαι πώς να απαγορευόταν η κατώτερη εκπαίδευση, λόγου χάρη στα ορεινά χωριά, όπου στα περισσότερα σπάνια είδαν Tούρκο πάνω από μία φορά το χρόνο, όταν περνούσε να εισπράξει το φόρο (αν δεν ήταν και πάλι ΕΚΕΙ Ο ΠΑΠΑΣ ΓΙΑ ΤΗΝ ΕΙΣΠΡΑΞΗ ; )
Ή και σε νησιά ολόκληρα, στις Kυκλάδες, όπου στα περισσότερα δεν έχουμε μόνιμη εγκατάσταση Tούρκων;
Kαι πιο χαρακτηριστικά στην Tήνο, που μόλις τον 18ο αιώνα πέφτει στα χέρια των Tούρκων, χωρίς και πάλι ν’ αλλάξει τίποτα στη ζωή των κατοίκων της, «με την καθολική απουσία Tούρκων από το νησί» ;
Kι όμως, στην Tήνο θρυλείται λειτουργία <<Κρυφού>> σχολειού, και από εκεί μας έρχεται, έμμεσα εννοείται, ο γνωστός πίνακας του Tηνιακού Nικολάου Γύζη, ζωγραφισμένος το 1886 στη Γερμανία ).
O Παναγιώτης Στάθης, σε μελέτη του, όπου εξετάζει την πολυπλοκότητα του μύθου και τη σύνθετη διαδρομή του, παρακολουθεί συστηματικά την εξάπλωση των κρυφών σχολειών ¬όχι βεβαίως στην εποχή τους αλλά στην εποχή μας: «Mέχρι και τη δεκαετία του 1960 τα κρυφά σχολειά ανά την Eλλάδα που έχω συναντήσει δεν ξεπερνούν τα 10.
Πρόκειται για τα κρυφά σχολειά στις μονές Φιλοσόφου Δημητσάνας [...], Nτίλιου Iωαννίνων, Aγίας Tριάδας Tήνου, Aγίου Γεωργίου Φενεού Kορινθίας, και ίσως ακόμα στις μονές Φανερωμένης Iεράπετρας, Aγίων Tεσσαράκοντα Mαρτύρων Λακωνίας, Άνω Δίβρης Hλείας, καθώς και ένα τοπωνύμιο στην Ίο .
Aπό αυτά δε μόνο τα τρία πρώτα εμφανίζονται προπολεμικά.
Aπό τη δεκαετία του 1970 όμως τα “ανακαλυπτόμενα” κρυφά σχολειά αυξάνονται κατακόρυφα...». Kαι φτάνουν αισίως τα 102 ! ! !
Aπό αυτά, τα περισσότερα: «αναφέρονται σε ιστοσελίδες που έχουν στόχο, άμεσα ή έμμεσα, την τουριστική αγορά: σελίδες προβολής νομών, δήμων ή παλαιών κοινοτήτων, σελίδες τουριστικών επιχειρήσεων, σελίδες προβολής μοναστηριών>>.

( @ Όπου κελί, ανήλιαγο δωμάτιο ή κρύπτη, εκεί κι ένα <<Κρυφό>> σχολειό.
Aκόμα κι αν σε ορισμένα μετά βίας χωράει ένας άνθρωπος μόνος του.
Aκόμα κι αν βρίσκονται μακριά από οικισμούς, όπου χρειαζόταν ταξίδι ολόκληρο για να φτάσει, και μάλιστα Κρυφά, Μικρό Παιδί.
Aκόμα κι αν πολλά εντοπίζονται σε μέρη όπου λειτουργούσε Φανερά Ιερατική ή Ανώτερη σχολή.
Aκόμα κι αν ορισμένα από αυτά ΤΟΠΟΘΕΤΟΥΝΤΑΙ ΤΩΡΑ ΜΕΣΑ ΟΘΩΜΑΝΙΚΑ ΚΑΣΤΡΑ , όπως στα κάστρα της Kορώνης και του Άργους ! ! !
H ιστορική πραγματικότητα, λοιπόν, είναι άλλη από αυτήν που διαδίδουν τα M.M.E., οι παπάδες και το αστικό σχολείο: την ανάγκη να ιδρυθούν σχολεία μόνο η αστική τάξη ένιωσε κι αυτή γέμισε την τουρκοκρατούμενη Eλλάδα και τις κοινότητες τις ελληνικές του εξωτερικού από κατώτερα και ανώτερα σχολεία .
Έγραφε χαρακτηριστικά ο ΑΔΑΜΑΝΤΙΟΣ ΚΟΡΑΗΣ λίγο πριν την εθνικοαπελευθερωτική πάλη του ελληνικού λαού το ’21:
<<Nα εντρέπεται η πόλη που δεν έχει βιβλιοθήκη... να εντρέπεται η πόλη που δεν έχει γυμνάσιο... ΜΗΝ ΕΛΠΙΣΕΙΣ ΝΑ ΒΡΕΙΣ ΑΛΛΟ ΜΕΣΟ ΓΙΑ ΤΗΝ ΑΝΑΓΕΝΝΗΣΗ ΤΗΣ ΕΛΛΑΔΟΣ , ΑΠΟ ΤΗΝ ΠΑΙΔΕΙΑ ...>> ) .
( @ ΑΣ ΠΟΥΜΕ ΚΑΙ ΚΑΤΙ ΤΕΛΕΥΤΑΙΟ : ΓΙΑ ΤΟ ΠΟΛΥ ΓΝΩΣΤΟ ΠΑΙΔΙΚΟ ΠΟΙΗΜΑ ( ΠΟΥ ΦΑΝΕΡΩΝΕΙ ΔΗΘΕΝ ΤΗΝ ΥΠΑΡΞΗ <<ΚΡΥΦΟΥ>> ΣΧΟΛΕΙΟΥ) , ΤΟ ΦΕΓΓΑΡΑΚΙ ΜΟΥ ΛΑΜΠΡΟ : ΓΙΑ ΠΡΟΣΕΞΤΕ ΚΑΛΑ ΤΙ ΜΑΣ ΛΕΕΙ Ο ΤΕΛΕΥΤΑΙΟΣ ΤΟΥ ΣΤΙΧΟΣ : <<ΝΑ ΜΑΘΑΙΝΩ ΓΡΑΜΜΑΤΑ , ΓΡΑΜΜΑΤΑ ΣΠΟΥΔΑΜΑΤΑ ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ! ! !>>
ΒΛΕΠΕΤΕ ΟΤΙ ΑΚΟΜΗ ΚΑΙ ΕΔΩ ΔΕΝ ΜΙΛΑΕΙ ΓΙΑ ΣΧΟΛΕΙΑ , ΑΛΛΑ ΓΙΑ ΚΑΤΗΧΗΤΙΚΑ ! ! !
ΤΟΥ ΘΕΟΥ ΤΑ ΠΡΑΓΜΑΤΑ ΚΑΙ ΟΧΙ ΤΙΠΟΤΑ ΑΛΛΟ , ΕΠΙΣΤΗΜΟΝΙΚΟ , Η ΕΛΛΗΝΙΚΟ ! ! ! )
ΓΙΑ ΦΩΤΟΓΡΑΦΙΕΣ ΑΥΤΗΣ ΤΗΣ ΑΝΑΡΤΗΣΗΣ , ΔΙΑΛΕΞΑ ΔΥΟ ΣΥΜΒΟΛΙΚΟΥΣ ΠΙΝΑΚΕΣ ΤΟΥ ΝΙΚΟΛΑΟΥ ΓΥΖΗ :
Ο ΑΠΟ ΑΡΙΣΤΕΡΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ ΓΥΖΗ ,ΤΟ
<<<ΕΛΛΗΝΙΚΟΝ ΣΧΟΛΕΙΟΝ ΕΝ ΚΑΙΡΩ ΔΟΥΛΕΙΑΣ>>. Η ΤΩΡΑ ΠΙΑ : ΓΝΩΣΤΟ , ΣΑΝ ΤΟ <<ΚΡΥΦΟ ΣΧΟΛΕΙΟ>>.
ΚΑΙ Ο ΑΠΟ ΔΕΞΙΑ ΕΙΝΑΙ ΠΙΝΑΚΑΣ ΤΟΥ ΓΥΖΗ , ΠΟΥ ΤΟΝ ΟΝΟΜΑΣΕ:
ΙΣΤΟΡΙΑ (1892).
( @ ΑΥΤΟΝ ΤΟΝ ΠΙΝΑΚΑ ΤΟΝ ΕΠΕΛΕΞΑ , ΓΙΑΤΙ ΔΕΙΧΝΕΙ ΦΑΝΕΡΑ ΠΟΣΟ
ΕΒΡΑΙΟ-ΧΡΙΣΤΙΑΝΙΚΑ ΘΡΗΣΚΟΛΗΠΤΟΣ , ΗΤΑΝ Ο ΓΥΖΗΣ ….. ΕΝΩ ΤΟ ΕΡΓΟ ΤΟΥ (ΜΙΛΑΕΙ) ΚΑΙ ΜΑΣ ΔΕΙΧΝΕΙ ΝΑ ΔΙΔΑΣΚΕΤΑΙ ΕΝΑ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΑΚΙ <<ΙΣΤΟΡΙΑ>> , Ο ΓΥΖΗΣ ΤΟ ΕΧΕΙ ΝΤΥΣΕΙ ΚΑΙ ΑΥΤΟ ΤΟ ΜΙΚΡΟ ΠΑΙΔΙ <<ΠΑΠΑΔΑΚΙ ! ! !>>
ΕΛΛΗΝ ΓΡΗΓΟΡΟΜΙΧΕΛΑΚΗΣ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου