https://youtu.be/JcvAM7cxLEo
Δημοσιεύτηκε στις 14 Μαρ 2017
Οι ΦΡΥΚΤΩΡΙΕΣ παρουσιάζουν την ομιλία της φιλολόγου και συγγραφέως κας ΔΗΜΗΤΡΟΣ ΛΙΑΤΣΑ
με θέμα: "ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟΝ ΕΠΙΤΑΦΙΟ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ;",
η οποία πραγματοποιήθηκε στο βιβλιοπωλείο "Αριστοτέλειον" της Θεσσαλονίκης, στις 2 Μαρτίου 2017.
--------------------------------------------------------------------------------------
Λίγα λόγια για τον Επιτάφιο του Θουκυδίδου
Πρόκειται για τον εγκωμιαστικό λόγο που εκφωνήθηκε από τον Περικλή κατά την τελετή της ταφής (Επιτάφιος Λόγος) των νεκρών του πρώτου έτους του Πελοποννησιακού Πολέμου, στο "Δημόσιον Σήμα" του Κεραμεικού, τον χειμώνα του 431 π.Χ.. Ο λόγος βρίσκεται στο δεύτερο βιβλίο του έργου (Θουκυδίδου, Ιστοριών Β΄ 35-47) και περιλαμβάνει ένα φλογερό ύμνο στην Αθηναϊκή δημοκρατία και την αγάπη του Αθηναίου προς την ελευθερία.
--------------------------------------------------------------------------------------
Λίγα λόγια για την ομιλία
Στην παρούσα ομιλία διερευνούνται οι λόγοι που οδήγησαν στην κατάργηση του "Επιταφίου" από την διδακτέα ύλη της γενικής παιδείας, καθώς και οι βαθύτερες αιτίες του ευρύτερου εγκλήματος που διαπράττεται εναντίον της Δημόσιας Παιδείας.
Η κατάργηση του "Επιταφίου" εντάσσεται στην μακρά σειρά "μεταρρυθμίσεων" που συντελούν στην υποβάθμιση της ποιότητος του Δημοσίου Σχολείου (κατάργηση πολυτονικού, αχρήστευση βασικών κανόνων γραμματικής και συντακτικού, κατάργηση τρίτης κλίσεως ονομάτων, …).
Ο απώτερος σκοπός όλων αυτών είναι, κατά την ομιλήτρια, να κατασταθούν οι άνθρωποι αμόρφωτοι και ως εκ τούτου ευκολο-κυβέρνητοι. Θεωρείται βέβαιον ότι ένα τόσο φλογερό μανιφέστο, όπως ο "Επιτάφιος" (αλλά και η "Αντιγόνη") θα ανάψει την θρυαλλίδα της σύγκρισης με την σημερινή πολιτική πραγματικότητα.
Οι ιδέες και αρετές που προβάλλονται μέσα από το κείμενο θεωρούνται ενοχλητικές για την σημερινή "καθεστηκυία τάξη". Για τον λόγο αυτόν αμφισβητούνται αξίες όπως: ιστορική και γενετική ΣΥΝΕΧΕΙΑ με τους προγόνους, ΧΡΕΟΣ απότισης τιμών και μνήμης στους προγόνους, ΑΥΤΟΧΘΟΝΙΑ, ΑΡΕΤΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΗΡΩΙΣΜΟΣ, ηγεμονική ΔΥΝΑΜΗ, εδαφική ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ, ΑΥΤΑΡΚΕΙΑ, ΙΣΟΤΗΤΑ έναντι των νόμων, προσωπική ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ του εμπορίου, ΕΥΗΜΕΡΙΑ πόλεως, ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ πολιτών.
--------------------------------------------------------------------------------------
Αποσπάσματα που "ενοχλούν":
- "Ἄρξομαι δὲ ἀπὸ τῶν προγόνων πρῶτον" (Θα ξεκινήσω πρώτα από τους προγόνους μας.)
- Σ΄ αυτούς, λοιπόν, τους προγόνους είναι δίκαιον και πρέπον να αποδώσουμε την τιμή αυτής της μνήμης.
- διότι αυτοί οι πρόγονοι ζώντας στην χώρα τούτη, οι ίδιοι πάντα, η μία γενιά ύστερα από τη άλλη…
- … χάριν στην ανδρεία τους, μας παρέδωσαν την χώρα αυτήν ελεύθερη έως σήμερα.
- Οι πρόγονοι λοιπόν είναι αξιέπαινοι, αλλά ακόμα περισσότερο οι πατέρες. Γιατί σε αυτά που κληρονόμησαν, απέκτησαν και την ηγεμονία.
- Εμείς οι τωρινοί αυξήσαμε την δύναμη της ηγεμονίας αυτής, και ετοιμάσαμε την πόλη να έχει απόλυτη αυτάρκεια, τόσο για πόλεμο όσο και για ειρήνη.
- Όλοι οι πολίτες είναι ίσοι μπροστά στους νόμους, για τις ιδιωτικές τους διαφορές. Στα δημόσια αξιώματα, όμως, προτιμάται κάποιος για την προσωπική του ικανότητα. Ούτε επειδή κάποιος είναι φτωχός, και ενώ μπορεί να κάνει κάτι καλό στην πατρίδα του, εμποδίζεται από την ασήμαντη κοινωνική του θέση.
- Αυτόν που δεν λαμβάνει μέρος στα κοινά τον θεωρούμε όχι φιλήσυχο αλλά ἀχρηστο
- Η πόλη μας έχει όλα τα αγαθά
- Στόχος του καλού ηγέτη είναι η ευημερία της πόλεως και η ευδαιμονία των πολιτών
- Και έχουμε πολίτευμα που δεν μιμείται τους νόμους των άλλων.
- Και ονομάζεται δημοκρατία όχι επειδή η εξουσία βρίσκεται στα χέρια ολίγων, αλλά στα χέρια των πολλών.
- Και υπακούμε στους άρχοντες και τους νόμους, ιδιαιτέρως σε εκείνους τους νόμους που έχουν ψηφιστεί για την προστασία των αδικημένων. Αλλά και στους άλλους τους νόμους, τους άγραφους, που φέρουν καταισχύνη στους παραβάτες τους.
--------------------------------------------------------------------------------------
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα ομιλήτριας
Η Δήμητρα Λιάτσα του Σαλονικιού γεννήθηκε το 1963 στην Θεσσαλονίκη. Έκανε φιλολογικές σπουδές. Ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Εργάστηκε επί σειρά ετών στην επιμέλεια βιβλίων. Μετέφρασε άνω των 30 τίτλων κυρίως από την Αγγλική γλώσσα. Έγραψε άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες, με αντικείμενο την Ελληνική Γραμματεία. Έδωσε σειρά ομιλιών προσκεκλημένη από το Ινστιτούτο Αριστοτέλης, με θέμα την Ελληνική Γραμματεία, την Ιστορία και την παιδεία.
Από το 2009 ασχολείται με την συστηματική μελέτη του Ομήρου και από το 2014 με την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Οδύσσειας. Από το 2017 θα ξεκινήσει και την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Ιλιάδος.
--------------------------------------------------------------------------------------
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία, παρακαλώ, ενημερώστε μας στην κεντρική ιστοσελίδα: http://www.fryktories.net
με θέμα: "ΠΟΙΟΣ ΦΟΒΑΤΑΙ ΤΟΝ ΕΠΙΤΑΦΙΟ ΤΟΥ ΘΟΥΚΥΔΙΔΗ;",
η οποία πραγματοποιήθηκε στο βιβλιοπωλείο "Αριστοτέλειον" της Θεσσαλονίκης, στις 2 Μαρτίου 2017.
--------------------------------------------------------------------------------------
Λίγα λόγια για τον Επιτάφιο του Θουκυδίδου
Πρόκειται για τον εγκωμιαστικό λόγο που εκφωνήθηκε από τον Περικλή κατά την τελετή της ταφής (Επιτάφιος Λόγος) των νεκρών του πρώτου έτους του Πελοποννησιακού Πολέμου, στο "Δημόσιον Σήμα" του Κεραμεικού, τον χειμώνα του 431 π.Χ.. Ο λόγος βρίσκεται στο δεύτερο βιβλίο του έργου (Θουκυδίδου, Ιστοριών Β΄ 35-47) και περιλαμβάνει ένα φλογερό ύμνο στην Αθηναϊκή δημοκρατία και την αγάπη του Αθηναίου προς την ελευθερία.
--------------------------------------------------------------------------------------
Λίγα λόγια για την ομιλία
Στην παρούσα ομιλία διερευνούνται οι λόγοι που οδήγησαν στην κατάργηση του "Επιταφίου" από την διδακτέα ύλη της γενικής παιδείας, καθώς και οι βαθύτερες αιτίες του ευρύτερου εγκλήματος που διαπράττεται εναντίον της Δημόσιας Παιδείας.
Η κατάργηση του "Επιταφίου" εντάσσεται στην μακρά σειρά "μεταρρυθμίσεων" που συντελούν στην υποβάθμιση της ποιότητος του Δημοσίου Σχολείου (κατάργηση πολυτονικού, αχρήστευση βασικών κανόνων γραμματικής και συντακτικού, κατάργηση τρίτης κλίσεως ονομάτων, …).
Ο απώτερος σκοπός όλων αυτών είναι, κατά την ομιλήτρια, να κατασταθούν οι άνθρωποι αμόρφωτοι και ως εκ τούτου ευκολο-κυβέρνητοι. Θεωρείται βέβαιον ότι ένα τόσο φλογερό μανιφέστο, όπως ο "Επιτάφιος" (αλλά και η "Αντιγόνη") θα ανάψει την θρυαλλίδα της σύγκρισης με την σημερινή πολιτική πραγματικότητα.
Οι ιδέες και αρετές που προβάλλονται μέσα από το κείμενο θεωρούνται ενοχλητικές για την σημερινή "καθεστηκυία τάξη". Για τον λόγο αυτόν αμφισβητούνται αξίες όπως: ιστορική και γενετική ΣΥΝΕΧΕΙΑ με τους προγόνους, ΧΡΕΟΣ απότισης τιμών και μνήμης στους προγόνους, ΑΥΤΟΧΘΟΝΙΑ, ΑΡΕΤΗ, ΕΛΕΥΘΕΡΙΑ, ΗΡΩΙΣΜΟΣ, ηγεμονική ΔΥΝΑΜΗ, εδαφική ΑΚΕΡΑΙΟΤΗΤΑ, ΑΥΤΑΡΚΕΙΑ, ΙΣΟΤΗΤΑ έναντι των νόμων, προσωπική ΙΚΑΝΟΤΗΤΑ, ΑΝΑΠΤΥΞΗ του εμπορίου, ΕΥΗΜΕΡΙΑ πόλεως, ΕΥΔΑΙΜΟΝΙΑ πολιτών.
--------------------------------------------------------------------------------------
Αποσπάσματα που "ενοχλούν":
- "Ἄρξομαι δὲ ἀπὸ τῶν προγόνων πρῶτον" (Θα ξεκινήσω πρώτα από τους προγόνους μας.)
- Σ΄ αυτούς, λοιπόν, τους προγόνους είναι δίκαιον και πρέπον να αποδώσουμε την τιμή αυτής της μνήμης.
- διότι αυτοί οι πρόγονοι ζώντας στην χώρα τούτη, οι ίδιοι πάντα, η μία γενιά ύστερα από τη άλλη…
- … χάριν στην ανδρεία τους, μας παρέδωσαν την χώρα αυτήν ελεύθερη έως σήμερα.
- Οι πρόγονοι λοιπόν είναι αξιέπαινοι, αλλά ακόμα περισσότερο οι πατέρες. Γιατί σε αυτά που κληρονόμησαν, απέκτησαν και την ηγεμονία.
- Εμείς οι τωρινοί αυξήσαμε την δύναμη της ηγεμονίας αυτής, και ετοιμάσαμε την πόλη να έχει απόλυτη αυτάρκεια, τόσο για πόλεμο όσο και για ειρήνη.
- Όλοι οι πολίτες είναι ίσοι μπροστά στους νόμους, για τις ιδιωτικές τους διαφορές. Στα δημόσια αξιώματα, όμως, προτιμάται κάποιος για την προσωπική του ικανότητα. Ούτε επειδή κάποιος είναι φτωχός, και ενώ μπορεί να κάνει κάτι καλό στην πατρίδα του, εμποδίζεται από την ασήμαντη κοινωνική του θέση.
- Αυτόν που δεν λαμβάνει μέρος στα κοινά τον θεωρούμε όχι φιλήσυχο αλλά ἀχρηστο
- Η πόλη μας έχει όλα τα αγαθά
- Στόχος του καλού ηγέτη είναι η ευημερία της πόλεως και η ευδαιμονία των πολιτών
- Και έχουμε πολίτευμα που δεν μιμείται τους νόμους των άλλων.
- Και ονομάζεται δημοκρατία όχι επειδή η εξουσία βρίσκεται στα χέρια ολίγων, αλλά στα χέρια των πολλών.
- Και υπακούμε στους άρχοντες και τους νόμους, ιδιαιτέρως σε εκείνους τους νόμους που έχουν ψηφιστεί για την προστασία των αδικημένων. Αλλά και στους άλλους τους νόμους, τους άγραφους, που φέρουν καταισχύνη στους παραβάτες τους.
--------------------------------------------------------------------------------------
Σύντομο βιογραφικό σημείωμα ομιλήτριας
Η Δήμητρα Λιάτσα του Σαλονικιού γεννήθηκε το 1963 στην Θεσσαλονίκη. Έκανε φιλολογικές σπουδές. Ξένες γλώσσες: Αγγλικά, Γαλλικά και Ιταλικά. Εργάστηκε επί σειρά ετών στην επιμέλεια βιβλίων. Μετέφρασε άνω των 30 τίτλων κυρίως από την Αγγλική γλώσσα. Έγραψε άρθρα σε περιοδικά και εφημερίδες, με αντικείμενο την Ελληνική Γραμματεία. Έδωσε σειρά ομιλιών προσκεκλημένη από το Ινστιτούτο Αριστοτέλης, με θέμα την Ελληνική Γραμματεία, την Ιστορία και την παιδεία.
Από το 2009 ασχολείται με την συστηματική μελέτη του Ομήρου και από το 2014 με την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Οδύσσειας. Από το 2017 θα ξεκινήσει και την ανάγνωση, τον σχολιασμό και την ανάρτηση στο διαδίκτυο ολόκληρης της Ιλιάδος.
--------------------------------------------------------------------------------------
Για οποιαδήποτε πληροφορία ή καταγγελία, παρακαλώ, ενημερώστε μας στην κεντρική ιστοσελίδα: http://www.fryktories.net
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου